سیاست کیفری اسلام از وضع قوانین کیفری
نویسنده : مالکی زاده، سروش ؛ دشتی برمکی، ستار ؛
(4 صفحه – از 31 تا 34 )
خلاصه ماشینی: “-1-حفظ حیات با توجه به اهمیت نفوس انسانها از دیدگاهاسلام و برابر بودن کشتن یک انسان با کشتنهمه انسانها،8اسلام مجازات قصاص رابرای پیشگیری از وقوع قتل و سایر جرائم علیهاشخاص پیشبینی کرده است،این مجازاتدر عین حال که عدالت کیفری را به صورتعینی و ملموس محقق میکند،بالاترین تأثیررا در پیشگیری از وقوع این نوع از جرائم دارد،به گونهای که هیچ مجازات دیگری نمیتواندچنین تأثیری را در این زمینه داشته باشد و قرآنکریم با صراحت تمام فلسفه وضع این مجازات راحفظ حیات انسانها میداند:{/”و لکم فی القصاصحیاة یا اولی الالباب”9/} -2-حفظ مال از آنجا که مال و دارایی افراد یکی از مهمترینارکان حیات فردی و اجتماعی آنها محسوبمیشود و قوام زندگی انسانها به آن است،طبعاهرگونه تعدی و تجاوز به اموال مردم ممنوع استو برای پیشگیری از آن باید مجازاتهایی کهبتواند وقوع این جرائم را کاهش دهد،وضع شود. بنابراین هرگونه عملیکه به نوعی موجب تضعیف این نیرو در انسانشود،از نظر اسلام ممنوع و حرام است حتی اگرتوسط خود انسان صورت گیرد و از آنجا که شربمسکرات موجب زوال عقل انسان در کوتاهمدتو تضعیف قوای عقلانی و جسمانی او در بلندمدت میشود،اسلام برای پیشگیری از وقوعاین جرائم مجازات خاصی مقرر داشته است کهاین مجازات در عین حال که پاسخی به استحقاقمجرم است،اهداف مهم دیگری را نیز در جامعهتأمین میکند. آنچه به آن اشاره شد به عنوان اصول کلی منافعو مصالحی است که مورد نظر قانونگذار اسلامبوده است و مقررات کیفری در راستای تأمینآنها تشریع شده است،اما موارد متعدد دیگرینیز وجود دارد که به حاکم اسلامی اجازه داده شدهاست برای حفظ ارزشها و منافع مادی و معنویدر جامعه مقررات کیفری تحت عنوان تعزیراتوضع کند و از این طریق حافظ مصالح اجتماعیکه احیانا مقطعی و غیرثابت هستند،باشد.”
آخرین دیدگاهها