بررسی مسئله شایستگی زنان برای قضاوت

نویسنده : معرفت، محمد هادی ؛

(‎6 صفحه – از 10 تا 14، از 47 تا 47 )


خلاصه ماشینی: “محقق سبزواری(وفات 1090)در کتاب‌ «کفایة الاحکام»میگوید: والظاهر انه لاخلاف فی اشتراط طهارة المولد و کذا اشتراط العدالة و الذکورة و اتفاق الاصحاب علی اعتبار الشرایط المذکورة منقول فی کلامهم»7 شرط ذکوریت را در جنب شرط عدالت‌ مورد عدم خلاف دانسته و افزوده که‌ اعتبار این شرایط عموما در کلمات فقهاء نقل شده است. و اما فی‌ غیر ذلک فلا نعلم له دلیلا واضحا،نعم‌ ذلک هو المشهور فلو کان اجماعا،فلا بحث‌ ،و الا فا لمنع بالکیة محل بحث،اذ لا محذور فی حکمها بشهادة النساء،مع سماع‌ شهادتهن بین المرأتین مثلا بشی،مع‌ اتصافها بشرایط الحکم»15 گوید:شرط ذکوریت،در مواردی که زن (به تصویرصفحه مراجعه شود) شایستگی آنرا ندارد،روشن است ولی‌ در مواردی که چنین نباشد،دلیل روشنی‌ ارائه نشده-آری مشهور میان فقهاء چنین‌ است-که مطلقا زن،حق قضاوت ندارد و اگر اجماع فقهاء تا اینجا را شامل میشد، جای بحث و تردید نبود و اگر اجماع بدین‌ گونه نباشد،منع کلی مورد بحث و خدشه‌ خواهد بود زیرا هیچ محذوری ندارد،که‌ یک زن-عارف به احکام قصائی که‌ تمامی شرایط قضاوت را جز مرد بودن‌ دارا می‌باشد-در موردی که طرفین نزاع‌ هر دو زن باشند و شهادت‌دهندگان نیز زن‌ باشند،بخواهد حل اختلاف کند. خلاصه شرط ذکوریت در قضاوت، بمعنای منصب قضاء که یک نوع ولایت‌ است مورد اجماع فقهاء است و کسی در آن‌ تردید ننموده،آنچه مورد خدشه برخی‌ قرار گرفته در شمول این اجماع نسبت‌ بموارد خصوصی است لذا اجماع در اصل‌ مسأله،همچنان بر قوت خود باقی است‌ و به گفته صاحب ریاض«و کفی به‌ دلیلا».”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code