آیا نهی در معاملات موجب فساد است یا نه؟


نویسنده : موسوی بجنوردی؛

(‎11 صفحه – از 41 تا 51 )

خلاصه ماشینی: “» در اینجا نیز وقتی راوی به حضرت امام باقر علیه السلام عرض میکند که اصل نکاح‌ فاسد است،حضرت میفرماید:اصل نکاح فاسد نیست،فاعل فعل حرامی را اتیان نکرده و خداوند را عصیان ننموده است بلکه فقط بر سیدش عصیان ورزیده و بنابراین نکاحی که بدون‌ اذن مولی موجود شده است مثل نکاح با محارم یا نکاح با زنی که در عده است،نمی‌باشد، تا ذات نکاح و اصل نکاح محرم و فاسد باشد،تنها اشکالی که هست اینستکه نکاح مذکور بدون اذن سید واقع شده است و در نتیجه:«ان اجاز»نکاح درست میشود و اگر اجازه نداد، «فرق بینهما». مرحوم آقای میرزا ابو القاسم کلانتر صاحب تقریرات شیخ انصاری(قدس سره)دربارهء این استدلال جوابی را که منسوب به دسته‌ای از بزرگان از جمله مرحوم وحید بهبهانی‌ (عقل حادی عشر)6و میرزای قمی صاحب قوانین است،بیان میکند و میگوید معصیتی که در اینجا ذکر میشود معصیت اصطلاحی نیست که همان حرمت تکلیفی باشد، یعنی امری که از طرف ذات باریتعالی و شارع تشریع نشده است،بلکه مقصود مطلب زیر زیر است که: وقتی فردی بدون اذن سید خودش میرود نکاح می‌کند این نکاح نکاحی نیست که‌ تشریع نشده باشد(مما لم بشرعة الله نیست)بلکه نکاح مشروع است و تشریع شده است، لکن اشکالی که دارد اینست که سید اجازه نداده است و بنابراین اگر اجازه بدهد نکاح‌ درست است.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code