موقعیت حقوقی ناوهای جنگی در مناطق دریایی/ قسمت آخر
نویسنده : نیک نام، احمد ؛
(6 صفحه – از 38 تا 43 )
خلاصه ماشینی: “منطقه انحصاری اقتصادی و فلات قاره 1-منطقه انحصاری اقتصادی ( Exclusive Economic Zone ) منطقه انحصاری اقتصادی،منطقههایی است به عرض دویست مایل از خط مبدأ دریای «حق عبور بیضرر»از جمله محدودیتهای میباشد که حاکمیت مطلق یک کشور ساحلی را مخدوش مینماید؛اما در قبال این محدودیت، کشتیهای بیگانه نیز باید به نحوی عبور نمایند که عبور آنان مخل نظم و امنیت کشور ساحلی نگردد سرزمینی. با بررسی حقوق دولت ساحلی و دولتهای دیگر د منطقه انحصاری اقتصادی،ملاحظه میشود که کشتی جنگی دارای آزادی کشتیرانی در آبهای مزبور میباشد و از سوی هواپیما مستقر،از روی ناوهای هواپیمابر مجاز به پرواز و فرود میباشند. م،فرد بیهوش را با زاویه بین 20 تا 50 درجه نسبت به خط قایم به طرف پشت حفظ نماید به نحوی که دهان و بینی او تا 120 میلی متر از سطح آب اگر کشتی خارجی در آبهای آزاد باشد اما یکی از قایقهای آن در آبهای داخلی یا ساحلی یا منطقه نظارت مرتکب جرمی گردد حق تعقیب فوری نیز اعمال میشود. عبور ترانزیت از تنگههای بین المللی یا گسترش عرض دریای سرزمینی به دوازده مایل به وجود آمد؛زیرا کشورهایی که دارای ناوگانهای عظیم دریایی بودند حق عبور بیضرر را که زیردریاییها را ملزم مینمود به سطح آب بیایندو عبور کشتیهای جنگی را منوط به رعایت بعضی از قوانین دولت ساحلی مینمود،متناسب با موقعیت خودشان که دارای ناوگان عظیم دریایی بودند نمیدانستند،خصوصا در مورد زیردریاییهایی که موقعیت استراتژیکی آنها ایجاب مینماید که در زیر آب حرکت نمایند.”
آخرین دیدگاهها