اگر شهود در زنا کمتر از چهار نفر باشند، آیا مورد حد قذف قرار می گیرند؟

نویسنده : شوشتری، علی ؛

(‎3 صفحه – از 16 تا 18 )


خلاصه ماشینی: “آیه مذکور می‌فرماید:« و الذین یرمون المحصنات ثم لم یأتوا باربعة شهداء فاجلدوهم ثمانین جلدة و لاتقبلوالهم شهادة ابدا و اولئک هم‌ الفاسقون الا الذین تابوا من بعد ذلک و اصلحوا فان الله غفور رحیم » ترجمه:کسانی که زنان پاکدامن را متهم می‌کنند،سپس چهار شاهد(برای اثبات این ادعا)نمی‌آورند،آنان را هشتاد تازیانه بزنید و هرگز شهادت آنان را نپذیرید که آنها فاسقند؛مگر کسانی که بعد از آن‌ توبه می‌کنند و جبران نمایند(خداوند آنها را می‌بخشد)زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است. ب)از نظر فقهی:دراینجا از دو جهت می‌توان بحث کرد:1-فریه (به تصویرصفحه مراجعه شود) چیست؟2-اگر شهود کمتر از جهار نفر عادل باشند باید حد فریه‌ به آنان زده شود یا خیر؟ اما در مورد فریه،در ما نحن فیه،همان قذف است که به عنوان یکی‌ از جرایم،وفق آیه 4 سوره مبارکه نور باید هشتاد تازیانه زده شود. (خلاف) ثانیا-خود آن بزرگان نقل فرموده‌اند که ابن سعید مخالف است و علامه در«مختلف»پس از اینکه می‌فرماید:«اما این که این سه نفر (کمتر از چهار)قذف کننده هستند و باید به آنان حد زد،دو نظر وجود دارد: 1-باید به آنان حد زد و روایات هم همین را می‌گویند. به علاوه،اشکال از لحاظ دلالت نیز جدی است؛ زیرا فقها اجماع نموده‌اند که قذف،حق الناس است و تا ذی حق مطالبه‌ نکند اجرا نمی‌شود؛و در ما نحن فیه،مطالبه مقذوف اصلا نیامده‌ است؛پس چگونه می‌توان گذشت نمود؟که روایات معترض این مورد نشده‌اند؛مگراین که بگوییم این موارد خود حد جدیدی می‌باشند؛اما به چه عنوان،نمی‌دانیم!؟بنابراین،دلیلی مبنی بر این که بتوان به‌ شهود کمتراز چهار نفر در باب زنا به عنوان قذف حد جاری نمود، وجود ندارد.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code