دیه اهل کتاب

نویسنده : معرفت، محمد هادی ؛

(‎4 صفحه – از 5 تا 8 )


خلاصه ماشینی: “سوم:برابر دیه مسلمان،رأی ابو حنیفه و ثوری و گروهی دیگر از فقهای عامه،و از عبد الله بن مسنعود روایت شده و به عمر و عثمان نیز نسبت داده شده است و گروهی از تابعین نیز براین قول‌اند1 عمده مستند رأی نخست،روایتی است‌ که از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و سلم نقل کرده‌اند،فرموده‌ باشد:«دیه الکافر علی النصف من دیه المسلم» 2ولی ابو حنیفه به عموم آیه تمسک کرده و گفته است:«و ان کان من قوم بینکم و بینهم‌ میثاق فدیة مسلمة الی اهله و تحریر رقبة مومنة»3یعنی:اگر مقتول از گروهی باشد که‌ با شما پیمان دارند،همانند دیگر مقتولین که‌ در صدر آیه آمده باید دیه کامله به ورثه او پرداخت شود. ابن شهاب زهری-که از فقهای نامی‌ و معاصر عمر بن عبد العزیز است گوید:دیه‌ یهودی و نصرانی و هر ذمی مانند دیه یک‌ مسلمان است؛و در عصر پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم و خلفای اربعه همین گونه بوده است تا دوران‌ حکومت معاویه که آن را نصف نموده،و نصف‌ دیگر را می‌گرفت و در بیت المال می‌نهاد. 4-در صحیحه آبان بن تغلب از امام‌ صادق علیه السلام:«قال:دیة الیهودی و النصرانی و المجوسی دیة المسلم»9 صدوق-رحمة الله-اختلاف روایات را، بر اختلاف حالات اهل کتاب-در رابطه‌ با تعهد آنان نسبت به دولت اسلامی-حمل‌ (به تصویرصفحه مراجعه شود) نموده است و بدین‌سان میان روایات جمع‌ کرده،گوید:در صورتی که میان آنان و دولت‌ اسلامی و معاهده‌ای بسته شده،و شرایطی با آنان مقرر گشته،تا بر عهد خود استوارند و به‌ شرایط عمل می‌کنند،دیه آنان‌ چهار هزار(4000)درهم است.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code