بررسی حکم فقهی عده زنان بدون رحم

نویسنده : مومن، محمد ؛

(‎9 صفحه – از 5 تا 13 )


خلاصه ماشینی: سخنان فقیهان گذشته: آنچه از فقیهان درباره عدۀ طلاق زنانی که عادت ماهانه ندارند،خواه به دلیل خردسالی و خواه بزرگسالی،رسیده دو قول است:مرحوم سید مرتضی و ابو المکارم ابن زهره،قدس سرهما، گفته‌اند که هرگاه همسران،طلاقشان دهند، باید عده نگهدارند،در حالی که مشهور میان فقها آن است که عده‌ای بر آنان نیست. پس،در سخن این دو بزرگوار،دلیلی بر واجب نبودن عده بر زنی که رحم وی درآورده شده یافت نمی‌شود، بلکه لازم شمردن ایشان،عده را بر خردسال و بزرگسال ناامید از عادت‍[- یائسه]چنین می‌رساند که از میان زنان طلاق داده شده،کسی بر کنار از این حکم نبوده و بر همۀ زنان،عده طلاق واجب است که مسأله ما را نیز در بر می‌گیرد. »6 هرگاه با زنی آمیزشی کرده و سپس بخواهد او را طلاق دهد،اگر به سن عادت نرسیده و همسالان او نیز عادت نمی‌بینند (که میزان سن چنین کسی کمتر از نه سال است)عده‌ای بر او نیست و اگر عادت نمی‌شود،در حالی که همسانهایش عادت ماهانه دارند،بر اوست که سه ماه عده نگهدارد،پس از این درنگ،از همسر خویش جدا گشته و اختیار با خودش خواهد بود. دلیلنا روایات أصحابنا و أخبارهم و قد ذکرناها،و أیضا قوله تعالی: «اللائی یئسن من المحیض من ئئکم إن ارتبتم فعدتهن ثلاثة أشهر إن ارتابت والریبة لا تکون إلا فی من تحیض مثلها أما من لا تحیض مثلها فلاریبة آنچه که از فقیهان درباره عدۀ طلاق زنانی که عادت ماهانه ندارند،خواه به دلیل خردسالی و خواه بزرگسالی،رسیده دو قول است: مرحوم سید مرتضی و ابو المکارم ابن زهره،قدس سرهما،گفته‌اند که هرگاه همسران،طلاقشان دهند، باید عده نگهدارند،در حالی که مشهور میان فقها آن است که عده‌ای بر آنان نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code