حقوق زوجین در اسلام/ قسمت دوم

نویسنده : نجفی پازوکی، فاطمه ؛

(‎5 صفحه – از 68 تا 72 )


خلاصه ماشینی: “اگر مادر فرزند پسر خود را از کاری‌ نهی کند و بگوید:این کار مایه آزردگی من‌ می‌شود،در اینجا اطاعت مادر واجب است‌ و پسر نمی‌تواند بگوید چون فعلا من در درجه اجتهاد هستم و یا دکتر و مهندس‌ هستم،تحت فرمان مادر نیستم و در حقیقت‌ در چنین مواردی،زن است که بر مرد قیم‌ است. -حد نفقه: حضرت امام خمینی قدس سره در «تحریر الوسیله»می‌فرمایند:«اندازه‌ای‌ برای نفقه شرعا نیست بلکه ملاک حاضر کردن تمام چیزهایی است که زن به آنها احتیاج دارد که عبارتست از غذا و خورش، پوشاک،رختخواب،روانداز،منزل، خدمتکار و وسایلی که احتیاج دارد برای‌ پخت و پز و نظافت و غیر ذلک»(6) با توجه به تعریف حضرت امام و دیگر فقهای امامیه‌”نفقه‌”شامل هشت مورد است: 1 و 2-غذا و خورش حضرت امام صادق علیه السلام در این رابطه‌ می‌فرمایند:«حق المرأة علی الرجل ان‌ یشبع بطنها و یکسو جثتها»(7)حق زن بر مرد این است که او را سیر کند و بدنش را بپوشاند. با توجه به فتوای حضرت امام در باب‌ غذا و خورش و نیز حدیث فوق، در می‌یابیم که گرچه بر مرد فقط واجب‌ است که زن را سیر کند و بدن او را بپوشاند، اما باید حد متعارف را در این رابطه رعایت‌ کند و اگر مردی قدرت مالی دارد،باید برای‌ خانواده خود وسعت آسایش قائل شود و به همان حد بخور و نمیر اکتفا نکند. نتیجه: با توجه به فتاوی علما و بزرگانی چون‌ صفحه تصویر مراجعه شود) حضرت امام قدس سره و صاحب جواهر،”نفقه‌” در این هشت موردی که ذکر شده،به عنوان‌ دینی از طرف زن بر مرد است،یعنی اگر مرد،این موارد را تهیه نکند به زن مدیون‌ است،اگر چه زن خود ثروتمند باشد.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code