رویکرد نظامهای انتخاباتی به تعیین حدود، نوع و منابع هزینههای انتخاباتی با تاکید بر سیاستهای کلی انتخابات
نویسنده : مصطفیزاده، فهیم؛
(18 صفحه – از 81 تا 98)
چکیده:
امروزه به یقین ثابت شده است که منابع پولی و مالی تبلیغات و نیز هزینههایی که کاندیداها در رقابتهای انتخاباتی پرداخت مینمایند، در نتیجهی انتخابات اثرگذاری مثبتی دارد؛ چراکه در انتخابات، یکی از برگ برندهی نامزدها، پوششدادن تبلیغات گسترده میباشد. نهاد ناظر (شورای نگهبان) که مسئول کنترل صحت و سلامت انتخابات و همچنین مسئولیت تایید انتخابات را برعهده دارد، بایستی با توجه به مقتضیات زمان، بر مسائل و چگونگی هزینههای تبلیغات احاطه داشته و احراز نماید که اولا منابع مالی و پولی کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی شفاف بوده و توسط گروههای غیرقانونی، کشورهای خارجی یا از طریق تعرض به بیتالمال، رانتخواری و رانتجویی، استفاده از امکانات دولتی و… تامین نشده باشد؛ ثانیا این هزینهها ارادهی واقعی مردم را تحت تاثیر قرار نداده باشد که دستیابی به چنین فرضی، مسلما کار دشواری است. با این مقدمه و با لحاظ بند (4) سیاستهای کلی انتخابات ابلاغشده توسط مقام معظم رهبری، این پژوهش بنا دارد که در قالب تحلیلی- توصیفی بیان دارد که با بررسی در قوانین و مقررات، تقریبا هیچ قواعد خاصی راجع به هزینههای مالی تبلیغاتی وجود ندارد و برخورد نهاد ناظر بدون قاعده و سازوکار اجرایی، بینتیجه خواهد ماند.
آخرین دیدگاهها