نویسنده : رجحان، سعید ؛
(14 صفحه – از 113 تا 126 )
خلاصه ماشینی: “علت آنست که هرچه رسیدگی به این بیماری به تعویق افتد و هرچه بیشتر مرتکب جرم گردد، حاکم نمودن قوه عاقله او بر سایر قوا و قرار گرفتن اراده او تحت فرمان قوه عقل دشوارتر است و مجرم با ارتکاب هرجرم، در واقع بیماری خویش را تعقیب بخشیده و لذا معالجه او سختتر خواهد بود. یعنی اگر، افراد جامعه یقین به گرفتار شدن مجرم نداشته باشند و یا بالاتر احتمال دهند که در صورت اطاعت از قانون نیز(بعلت جهل یا اشتباه و یا نقصان قانونگذار و نمایندگان او)احتمال مجرم تلقی شدن آنان وجود دارد و یا به لحاظ نقصان یک سیستم حقوقی، یقین به دریافت پاداشی متناسب به عمل نداشته باشند، چگونه میتوان انتظار داشت که فرد و جامعه، راه پرمشتقت اجراء صحیح قوانین قانونگذار را برگزینند؟ اکنون، نقش اجراء دقیق مجازات و قوانین در تحصیل چنین یقینی و در نهایت نقش بازدارندگی آن را برای ایجاد انگیزه عدم ارتکاب جرم، به معنی اصلاح جامعه از دو سو و دو جهت(بازگردانندگی و بازدارندگی)، نیز در مییابیم. لذا برترین فاراد بشر در قبال زحماتی که برای هدایت بشر متحمل میشدند، پاداش عمل خویش را تنها از حضرت حق خواستار بودند: “و ما اسئلکم علیه من اجر، ان اجری الا علی رب العالمین” (25) و خامسا چنین پاداشی، هم در این دنیای خاکی عطا خواهد شد و هم در عالم باقی و فناناپذیر و جاودانی با پاداشی برتر: (21)-قرآن کریم، سوره توبه، آیه 120.”
آخرین دیدگاهها