بهرهبرداری تجاری از شهرت ورزشکاران در نظامهای حقوقی آمریکا، انگلستان و ایران
نویسنده : میرشکاری، عباس ؛
(24 صفحه – از 141 تا 164 )
چکیده:
ورزشکاران از جمله گروههای مرجع جامعه شمرده میشوند که با توجه به طرفدارانشان، الگوهای رفتاری آنها، تاثیری فراوانی بر رفتار دیگر اعضای جامعه دارد. همین دامنه اثرگذاری، شرکتهای تجاری را ترغیب میکند تا از وجود آنها در آگهیهای تجاری خویش استفاده کنند. مسلماً، این اتفاق در صورتی که با اخذ رضایت قبلی ورزشکار باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما مساله اصلی در جایی است که شرکت تجاری بدون اخذ رضایت قبلی، از نشانههای هویتی ورزشکار در آگهی خویش استفاده میکند. برای یافتن پاسخ این مساله، موضوع در دو نظام حقوقی آمریکا و انگلستان بررسی شد. در نظام حقوقی انگلستان، با دغدغه احتمال نقض آزادی بیان و البته با کمارزش شمردن سهم تلاش ورزشکاران در بدست آوردن شهرت، نهاد ویژهای برای حمایت از ورزشکاران شناسایی نشده بود اما در نظام حقوقی آمریکا، حمایت از ورزشکار سابقه بیشتری در رویه قضایی دارد. در حقوق ما، به نظر میرسد با استفاده از قانون مسوولیت مدنی و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و نیز، نهاد دارا شدن بلاجهت میتوان در جهت حمایت از حقوق ورزشکاران قدم برداشت.
آخرین دیدگاهها