اصول کلی حقوق جزا از منظر قرآن کریم
نویسنده : رشادتی، جعفر ؛ زعفری، زیبا ؛
(5 صفحه – از 14 تا 18 )
خلاصه ماشینی: “(گلدوزیان،1383) در قرآن کریم اگرچه امکان تقسیمبندیالزامات به قراردادهای ناشی از تعهدات بینافراد و نیز الزاماتی که جنبه عمومی دارند،وجود دارد،لیکن به دلیل آنکه الزامات باهرمنشأ،از ناحیه شارع مقدس در قالباوامر و نواهی نمود پیدا میکند؛بدین نحوکه ترک آنچه لازم به عمل بوده و نیز عملبه آنچه منهی بوده دارای پاسخ اخرویاست،بنابراین گستره الزامات قرآنی وسیعتراز حقوق جزاست؛برای نمونه در آیات 29و 32 سوره نساء،7 حدید،27 اسراء،195 بقرهو 35 توبه مالکیت خصوصی و حقوق مربوطبه آن را مورد تأکید قرار میدهد و یا در آیه1 مائده وفای به پیمانها را یادآوری مینمایدو همینطور صدها آیه در خصوص مسائل اجتماعی،خانوادگی،اقتصادی،و فرهنگیناشی از روابط افراد را مطرح مینماید کهبیتوجهی به آنها علاوهبر اینکه موجبورود ضرر مادی میگردد،به دلیل خروجانسان از مسیر هدایت دارای عذاب آخرتخواهد بود. ص 71) بهطورکلی توجه به نگرش مبتنی برجهانبینی الهی به بشریت و تجلی تکاملبشریت در انسان کامل تا آنجا که او را بهمرحله خلیفه الهی برساند،ایجاب میکندکه نظام قرآنی در پیگیری اهداف مجازاتبیشتر از آنکه به دنبال زجرآوری،سزادهیو رسواکنندگی و ارعاب خاص یا عام باشد،تلاش مینماید تا به انسان نشان دهد کههدفش از تعیین مجازات حمایت از حفظجایگاه خلیفه الهی است؛چه اینکه از منظرقرآن انسان خلیفه الهی در معرض امتحانالهی قرار میگیرد و مورد لغزش نیز واقعمیشود و لیکن حفظ جایگاهش او را به حفظکرامت خود و دوری از وسوسههای شیطانیو هرآنچه به انحراف نزدیک میکند را سببمیشود،لذا اگر مجازاتی نیز برای برخیانحرافات-ولو محدود-در نظر گرفتهمیشود،برای تذکر این معناست که چنانچهقدر جایگاه نداند،در چرخه عقاب الهی گرفتارخواهد شد که خود این تذکر انذاری استبرای رسیدن به بشارتهایی که سعادتاخروی را به دنبال دارد.”
آخرین دیدگاهها