مطالعه تطبیقی- تاریخی جرم قوادی در حقوق ایران و فرانسه

نویسنده : پورزند مقدم، پژمان ؛

(‎8 صفحه – از 74 تا 81 )


خلاصه ماشینی: “اگر فردی شخص دیگر را با تهدید مؤثر،وادار سازد که فرضا دو نفر را جهت انجام اعمال مذکور در ماده(135)با یکدیگر جمع سازد،در این صورت مجازات شخص قواد منتفی‌ خواهد بود و در این مورد نیز طبق مقررات عمومی‌ مربوط به تهدید و اجبار،درباره شخص مکره‌ تصمیم‌گیری خواهد شد در موارد اول،قواد با فعل ننگین خود عملا با از راه به دربردن یکی از زوجین بدوا اسباب بد گمانی طرف دیگر سپس دلسردی‌ و خشم و انتقام و النهایه متارکه را فراهم‌ خواهد نمود و در مورد دوم نیز،از آنجایی که‌ اساسا طبیعی‌ترین انگیزه برای ازدواج جوانان‌ را باید در میل جنسی آنان جستجو نمود،قواد با ایجاد امکانات کاذب بهره‌برداری جنسی، این مهمترین انگیزه را از بین می‌برد و بالا رفتن سن ازدواج گرچه دارای علل فراوانی‌ است،اما معلول این علت نیز می‌باشد. حال پرسش آن است که شخص به‌ منظور زنا یا لواط اقدام به مرتبط نمودن دو یا چند نفر نماید،اما هیچ یک از این دو عمل‌ واقع نشود،مثلا شخصی به آشنا کردن خانم‌ (الف)با آقای(ب)(که خود نیز قصد زنا دارند)،مکانی را برای انجام عمل مذکور بسیار بعید به نظر می‌رسد که‌ بتوان کسانی را که خود در انجام امری‌ میل و رغبت نشان می‌دهند و بعضا از دیگری(شخص قواد)می‌خواهند و یا اصلا او را اجیر می‌کنند تا فرد دیگری را برای برقرار کردن رابطه جنسی‌ نامشروع با آنها بیابد،بتوان زیان دیده از جرم‌ به معنی خاص کلمه دانست فراهم می‌کند،اما به جهتی از جهات(خواه به‌ اراده(الف)و(ب)خواه بدون اراده آن دو)زنا واقع نمی‌شود؛در این مسئله،به نظر ما در وقوع جرم قوادی تردیدی وجود ندارد؛زیرا رکن مادی،به طور کامل در عالم خارج حدوث‌ یافته،مضاف بر آنکه تحقق قوادی متوقف بر تحقق زنا یا لواط نشده است که هر گاه این دو عمل انجام نگرفتند،قوادی محقق نباشد، بلکه زنا یا لواط صرفا،نشان دهنده هدف‌ جرم است و بس.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code