حقوق اخلاق پزشکی(بیواتیک) و اصلاح جنسیت

نویسنده : دیانی، عبدالرسول ؛

(‎5 صفحه – از 7 تا 11 )


خلاصه ماشینی: “می‌توان تعریف زیر را با توجه به ابعاد مختلف این علم ارائه نمود که تا حدی جامع و مانع نیز می‌باشد؛”بیواتیک‌”مطالعه روشمند و اصولی برخورد و سلوک بشر در چهارچوب‌ علوم زیستی و علوم مربوط به تندرستی بدن‌ 2l(به تصویرصفحه مراجعه شود) 1lآدمی است که در راستای ارزشها و اصول‌ اخلاقی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بیواتیک مطالعه روشمند و اصولی برخورد و سلوک بشر در چهارچوب علوم زیستی و علوم‌ مربوط به تندرستی بدن آدمی‌ است که در راستای ارزشها و اصول اخلاقی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد علت اینکه خود پزشکان مبادرت به طرح این‌ مباحث نمودند،این است که اصولا اینان شأن‌ خود را برتر از این می‌دانستند که دیگران و حتی مذهبیون به آنها درس اخلاق بیاموزند، به همین دلیل اولین کتابهای اخلاق پزشکی‌ توسط افرادی نوشته شده که خود پزشک‌ بودند. غیرپزشکان و بخصوص مذهبیون کلیسا، کنیسه،مسجد،فلاسفه و سیاسیون و خلاصه‌ همه مردم این سؤال را مطرح کردند که در پس‌ پرده آزمایشگاه‌های علوم پزشکی و زیستی چه‌ می‌گذرد؟آیا گسترش این علوم،اصول‌ 3lارزشهای اخلاقی جامعه را دچار آسیبهای‌ جدی نمی‌کند؟و مبادا اندیشه‌های پلید، وسوسه‌گر متخصصین شود؟سیاسیون در این‌ اندیشه فرو رفتند که آیا ممکن است‌ دست‌یازی به میراث ژنتیک بشر و امکان‌ مداخله دست انسان در این امر،برای دارنده‌ این علوم قدرت سیاسی ایجاد کند و به ابزاری‌ برای توسعه‌طلبی مبدل گردد؟بدین ترتیب در تدوین اصول و پایه‌های این علم،افرادی که‌ خود پزشک هم نبودند،وارد شدند؛که این‌ زنگ خطر عموما از اوایل سالهای 1970 م، نواخته شد و عموم مردم بتدریج به جنبه‌های‌ منفی گسترش این علوم توجه داده شدند.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code