ویژگیهای حقوق کیفری در اسلام/ قسمت پایانی

نویسنده : طوسی، عزیز ؛

(‎7 صفحه – از 60 تا 66 )


خلاصه ماشینی: قرآن،اولین منبع حقوق اسلامی است و احکام و موازین آن در فاصله چندین سال پس از دریافت از عالم وحی به مردم ابلاغ شده است؛و با نزول قرآن تغییرناپذیر و غیرقابل جایگزینی است و در انحصار گروه خاصی هم نیست بلکه از لحاظ زمان برای همیشه و از نظر مکان برای همۀ دنیا و همۀ مردمان است؛چه آنان که قبل از ما در زمان حکومت دین اسلام می‌زیسته‌اند؛چه آنان که اکنون زندگی می‌کنند و چه آنان که بعدها خواهند زیست… ابن خلدون گفته است که:«تقلید در حقوق اسلامی سرچشمه الهی دارد،در حالی که سایر سیستمهای حقوقی تحت‌تأثیر افکار مردم و فقر و ثروت و نوع حکومت و سایر عوامل فرهنگی،جغرافیایی و زمان و مکان به وجود آمده است تمام کشورهای اسلامی در مذاهب اربعه منحصرا،و پیروان سایر مذاهب محو و نابود شدند و مردم چون تشعب اصطلاحات را در علوم دیدند و عوایقی پیش‌آمد که مانع وصول به رتبۀ اجتهاد قرآن و اولین منبع حقوقی اسلامی است و احکام و موازین آن در فاصله چندین سال پس از دریافت از عالم وحی به مردم ابلاغ شده است؛و با نزول قرآن حقوق اسلامی نیز به وجود آمده است گردید و بیم آن می‌رفت اشخاصی که از لحاظ علم و دیانت شایستگی این مقام شامخ را نداشته باشند به اجتهاد منسوب شوند،ابواب اجتهاد را مسدود و به عجز و قصور خود و نایابی مجتهد جامع الشرایط اعتراف نمودند و مردم را به تقلید یکی از ائمه اربعه وادار کردند».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code