تحقیقات و نظریات آیات عظام و صاحب نظران/ قسمت اول
(10 صفحه – از 14 تا 23 )
خلاصه ماشینی: “اکنون سؤال این است که:آیا در چنین شرایطی میتوان اعضای فرد مزبور را برای پیوند به دیگری قطع نمود؟ ب)برداشت عضو شخص مرده بعد از ایست قلبی و تنفسی: یکی از روشهایی که همواره برای تأمین اعضای مورد نیاز بیماران مورد نظر بوده استفاده از روش فوق است،در این روش پس از ایست کامل قلبی و تنفسی واحراز مرگ قطعی تحت شرایطی،برخی از اعضای متوفی مانند کلیه،دریچهء قلب،قرنیه چشم، استخوانها و مفاصل از بدن وی خارج و به بدن بیمار پیوند زده میشود از این رو سؤالات زیر قابل طرح است: 1-آیا از نظر فقهی میتوان با هدف نجاتی انسانی نیازمند،به قطع اعضای اینگونه افراد مبادرت نمود؟ 2-در صورت جواز قطع اعضای میت، قطع عضو به منظور نگهداری آن در بانک اعضا برای استفاده در مواقع ضروری(بدون اینکه فعلا ضرورتی باشد)چه حکمی دارد؟ 3-اختیار ولی فقیه در اجازه برای قطع عضومیت مسلمان به منظور پیوند به دیگری چه وضعیتی دارد؟در این رابطه آیا بین موردی که میت وارث دارد یا ندارد و یا وارث او ناشناخته است و قابل دسترسی نیست تفاوتی وجود دارد؟ 4-آیا قطع عضو میت دیه دارد؟در صورت لزوم پرداخت دیه،مسؤل پرداخت ان کیست(قطع کننده،گیرنده و یا تابع قرارداد منعقد بین طرفین است؟) و دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی،اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد.”
آخرین دیدگاهها