آزادی و تحقق آن در نظام حکومت اسلامی

نویسنده : معرفت، محمد هادی ؛

(‎8 صفحه – از 5 تا 12 )


خلاصه ماشینی: “آری اصل آزادی، ریشه در آفرینش داشته و از فطرت اصیل‌ انسانی نشأت می‌گیرد و تمام قوانینی هم‌ که ضامن حقوق و آزادی افراد بشر است، مطابق فطرت بوده و همه محدودیتهای‌ غیرقانونی نیز،مخالف آن می‌باشد؛ “اصل جواز”اصالت دارد،و”اصل منبع‌” پایه‌ای ندارد!لذا-چنانچه ذکر شد-چون‌ “اصل آزادی‌”از فطرت انسان نشأت‌ گرفته است،پس همه انسانها نیز از لحاظ برخورداری از این اصل،یکسان و برابرند؛به همان دلیل که برادرند و از یک‌ پدر ومادر آفریده شده‌اند… لذا اگر آزادی بیان در چنین محیط صمیمانه و گرمی که روح تفاهم نیز بر آن‌ حاکم است،مطرح بشود،بتحقیق با روح‌ آزاد و مصلح اسلام نیز،مطابق خواهد شد و این،همان موهبتی است که شرع و عقل،همواره به دنبال آن بوده و هستند؛ بویژه در مسائل سیاسی-عقیدتی که هر گونه نقد و نظر،تحت عنوان‌”نصح‌ الائمه‌”مورد ترغیب و تأکید شرع قرار می‌گیرد. شرایط و وظایف هر سه لایه-به‌ اجمال-به شرح ذیل است: جامعه مدنی باید قانونمند باشد و مرز تصرفات و حدود فعالیتهای فردی و اجتماعی آن،باید به‌گونه‌ای روشن و مشخص شده باشد که هر فرد یا گروهی، تنها در محدوده قانون حرکت نماید و در عین حال،تمامی احاد ملت بتوانند در سایه قانون-در تمام زمینه‌های فرهنگی‌ و اقتصادی و سیاسی-از حق آزادی و بهره‌مندی،برخوردار باشند. دوم اینکه،قدرت و مشروعیت خود را به پشتوانه مردمی بودن خود،و در سایه قانون کسب کرده باشند،در این‌ صورت است که می‌توانند در جهت‌ منافع مردمی نیز حرکت کنند،ولی اگر عامل فوق را از لایه بالا و خطوط در حال‌ مبارزه برای کسب قدرت،به دست آورده‌ باشند،دست‌نشانده‌ای بیش نخواهند بود،و ناگزیر نمی‌توانند جز در جهت‌ منافع گروههای متخاصم حرکتی داشته‌ باشند و چنین مطبوعات وابسته‌ای جز ایجاد سردرگمی برای مردم،کار دیگری‌ نمی‌توانند انجام دهند؛آنچنانکه امروزه‌ شاهد آنیم!”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code