عضوی که به عنوان حد یا قصاص بریده شود آیا جایز است مجددا چسبانده شود یا نه؟

نویسنده : رضوانی ؛

(‎3 صفحه – از 5 تا 7 )


خلاصه ماشینی: “2-روایتی است که به عنوان بیان علت‌ نبریدن بیش از دست راست و پای چب،به‌ دلیل حیا کردن از پروردگار به این که سارق را در حالی رها سازند که نتواند از اعضا خود منتفع گرده،وارد شده است،محمد بن قیس به‌ روایت صحیحه از امام باقر علیه السلام نقل کرده که آن‌ حضرت فرمودند:«امیر المومنین علی علیه السلام‌ درباره سارقی که مرتکب دزدی شده است‌ حکم می‌کردند که،دست راست او بریده‌ شود،و در صورت تکرار،پای چپش بریده‌ شود و در مرتبه سوم به زندان می‌افتاده است، و پای راستش باقی می‌ماند که بر آن راه رود و قضای حاجت کند؛و همچنین دست چپ او را باقی می‌گذاشتند که با آن بخورد و استنجاء نماید و امام علیه السلام می‌فرمودند:من از خداوند حیا می‌کنم که دزد را در حالتی رها کنم که از جوارح و اعضایش استفاده نکند»2 وارد شده،و مرسله زراره‌3،و روایت‌ عبد الله بن هلال از امام صادق علیه السلام‌4،و صحیحه زراره از امام باقر علیه السلام و خبر سکونی‌ از امام جعفر علیه السلام‌6نیز به این مطلب دلالت‌ دار. 11 محقق در شرایع گفته:اگر کسی گوش‌ دیگری را بکند و بدین علت مورد قصاص‌ قرار گیرد،بعد مجنی علیه بریده گوش خود را بچسباند،مجرم می‌تواند آن را بر آورد تا مماثلت و همانندی محقق شود و گفته شده که‌ (به تصویرصفحه مراجعه شود) نمی‌تواند و هم چنین است بریدن قسمتی از گوش می‌گوییم که دلیلی بر این مطلب وجود ندارد زیرا روایت مزبور ظاهر در موردی‌ است که اگر جانی گوش بریده خود را بچسباند،مجنی علیه حق دارد آن را جدا سازد،چون مراد از سخن امام علیه السلام که فرمودند: «تا دوباره بریده شود»این است که«دوباره به‌ عنوان قصاص بریده شود»و این منطبق نیست‌ مگر برای گوش جانی،زیرا گوش اوست که‌ برای بار اول،به جهت قصاص بریده شده‌ است.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code