افساد فی الارض از دیدگاه قرآن و روایات و عقل

نویسنده : مرعشی، سید محمد حسن ؛

(‎14 صفحه – از 43 تا 56 )


خلاصه ماشینی: “4-کلینی در کتاب کافی از امام صادق(ع)نقل میکند که آنحضرت فرمود: الاسلام یحقن به الدم تؤدی به الامانة و تستحل به الفروج و الثواب علی الایمان مجازات تعزیری مجرمین و مفسدین از باب نهی از منکر و دفع فساد قبلا گفته شد که مجازات مجرمین که برای آنها حد شرعی در نظر گرفته شده‌ است لازم است همان حدود درباره آنها اجراء گردد و با توهمات بی اساس و تخیلات بی ارزش نمیتوان احکام الهی را تغییر داد و مجازاتهای دیگری تحت‌ عنوان مفسد فی الارض برای آنها در نظر گرفت زیرا این نوع طرز تفکر موجب‌ تغییر در احکام الهی و قوانین اسلامی است و از مصادیق حکم بغیر ما انزل الله‌ میباشد و اما مجازات آن دسته از مجرمینی که برای آنها کیفر خاصی در نظر گرفته‌ نشده است و مجرم سیاسی نیستند و تعزیرا آنان را باید مجازات کرد دو دسته هستند: 1-آنانی که قابلیت اصلاح را دارند. اما دسته اول که قابلیت اصلاح را دارند لازم است در اصلاح انها کوشید و اصلاح آنان از راههای مختلف حتی از روشهای علمی استفاده کرد و از پزشکان روانکاو افساد فی الارض از دیدگاه قرآن و روایات و عقل و روانشناس استفاده کرد تا از اعدام که بدترین مجازات است خودداری شود خوشبختانه در قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران باین امر کاملا توجه شده است‌ و اصلاح مجرمین را در قانون اساسی یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران قرار داده است در اصل سوم قانون اساسی آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل‌ دوم همه امکانات خود را برای امور زیر بکار برد و سپس یکی از آنها را تحت‌ عنوان 1 چنین بیان کرده است: 1-ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی‌ و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code