تعدیل ثروت و وقف (وقف – سود بانک و ربا)


نویسنده : طباطبایی، محمد تقی؛

(‎3 صفحه – از 48 تا 50 )


خلاصه ماشینی: “تودیع میشود و با تودیع شدن آنها روابط حقوقی بین اشخاص‌ و حکم معاملات و وضیعتهائیکه منشاء تودیع شده قانونا تغییر میکند دچار اشکالات زیاد حقوقی‌ میگردد که بعضی از فروع آن جز با جایز دانستن تودیع مالیت مال،راه حلی نخواهد داشت‌2 تسبیل منافع: از جمله معانی زیاد لغوی سل و«تسبیل»قرار دادن در راه خیر است(نه چنانچه بعضی‌ تصور کرده‌اند«آزادی»)بنا بر این معنی خبر نبوی(حبس الاصل و سبل الثمر)این میشود که‌ وقف،حبس(بازداشت)اصل مال و یا تعبیر ماده(عین مال)و در راه خیر قرار دادن منافع آنست‌ و منظور ماده از تسبیل منافع،منفعت فعلی نیست و لازم نیست موقوفه در حین وقف منافعی‌ داشته باشد بلکه استعداد و قابلیت ذاتی موقوفه برای انتفاع کافی است برای صحت وقف‌ مالی که منفعت فعلی ندارد مانند نهال و امثال آن کما اینکه ممکن است منافع فعلی و حین الوقت موقوفه متعلق بدیگری باشد مثل عینی که مدت ده سال در اجاره غیر است یا منافع‌ (1)بدیهی است اگر کسی انگشتر یا کتاب خود را نزد شخصی امانت بگذارد منظور حفظ عین آنها است نه مالیت آنها ولی اگر مبلغی وجه نقد تودیع کند نظری بعین اسکناسها ندارد بلکه‌ منظور حفظ مالیت آنها است و اگر نوع اسکناس در شرف تغییر باشد مقتضای امانت این است که‌ آنها را بنوع رائج تبدیل نماید و در صورت خودداری از تبدیل بنوع رائج،ضامن خواهد بود.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code