بخش نقد کتاب: علم اصول (مرحله ی اول و دوم – نوشته ی آیة الله شهید سید محمد باقر صدر)


ناقد : حسینی نژاد، حسینقلی؛

(‎14 صفحه – از 269 تا 282 )

خلاصه ماشینی: ولی صحت این‌ عقیده دربارهء مفاهیم معنوی زبان هرچه باشد نمی‌توان جامعه و زبان و تکامل ایندو را کاملا از یکدیگر جدا شناخت و برای شناختن مفاهیم یک‌ زبان ما ناگزیریم که با تمدن و آداب و زندگی مردمی که با آن زبان سخن‌ گفته‌اند آشنا شویم و از نظر جامعه‌شناسی علم اصول،یا به عبارتی دقیق‌تر علم اصول فقه،برای آن پدید آمده است که احکام فقه،یا یا احکام قرآن و معانی حدیث و سنت استنباط شود. قرآن و احادیث همه به زبان عربی است و کسی که‌ بخواهد با اصول فقه آشنا شود،گزیری از آشنایی با این زبان ندارد و در این‌ مقام است که معانی و بیان به کار می‌آید. مؤلف می‌گوید:«اگر حکم شرعی به‌ صورت قضیه‌ای حقیقی فرض شود و علم بدین حکم شرط اجرای آن باشد آن‌وقت این حکم فقط شامل کسانی می‌شود که از آن آگاهی دارند و برای‌ کسی که در وجود آن شک دارد یا اصولا منکر آن است،بی‌اعتبار است». ». اینها مواردی چند بود که نظر آمد،ولی از لحاظ مباحث کلی‌ -چنانکه گفتیم-دربارهء قیاس و عقل و التزام به دلایل عقلی،اختلافاتی در میان علمای اصول وجود دارد که مقام ذکر آنها اینجا نیست و مترجم نیز در ترجمهء خود گاه‌گاه عبارت یا مله‌ای کوتاه برای ایضاح مطلب آورده و ترجمه در مجموع،روان و وافی به مطلب است و امید می‌رود که در چاپهای‌ بعدی،مترجم با توجه به عقاید فلاسفه دربارهء استقراء و قیاس و تمثیل و تحول علوم اجتماعی،شروحی بر ترجمه بیفزاید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code