مطالعه ای بر مسئولیت مدنی آموزگاران نظام تعلیم و تربیت در برابر دانش آموزان در حقوق ایران و فرانسه

نویسنده : متین زاده، زهرا ؛

(‎28 صفحه – از 341 تا 368 )


چکیده:
یکی از شرایط مهم مسئولیت مدنی آموزگار» در حین آموزش و تربیت» احراز رابطة انتساب بین خسارت و آموزش است. زیرا آموزگار مسئول همه خسارت وارده بر دانش آموز نیست. تنها خساراتی در این قلمرو می گنجد که با مساله آموزش دانش آموز ارتباط داشته باشد. اما مشکلی که در سیستم نظام های حقوقی ایران و فرانسه برای اثبات مسئولیت آموزگار وجود دارد دشواری بررسی این امر است که ثابت گردد که فعل زیان بار در زمانی رخ داده» که دانش آموز تحت مراقبت و مواظبت وی بوده است. خواه دانش آموزء فاعل این فعل زیان‌بار باشد یا این که شخص دیگری آن فعل را انجام داده و به دانش آموز خسارت وارد شده باشد. در این راستا در اثبات مسئولیت آموزگان در حقوق ایران در شرایط و اوضاع و احوال خاص و در مواردی که اماره‌ای بر تقصیر وی وجود دارد» می توان بر زیان دیده در اثبات تقصیر بر اساس تئوری تقصیر بر وی سخت گیری نمود اما در حقوق فرانسه طبق رویه قضایی دیگر نظریه ی فرض تقصیر درمورد آموزگاران کارایی نداشته و زیان دیده باید طبق قواعد مسئولیت مدنی یعنی مطابق ماده ی ۱۳۸۳و ۱۳۸۲ قانون مدنی فرانسه تقصیر آموزگار را به اثبات برسانند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code