ایراد وقف بر ثبت اسناد رسمی با تاکید بر موقوفات آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)

نویسنده : نصوحیان، رضا ؛ افشاری فرد، محمد ؛

(‎34 صفحه – از 147 تا 180 )


چکیده:
با تاسیس سلسلة صفوی، تشیع مذهب رسمی ایران اعلام شد و تغییر مذهب در قالب اصل سیاست مذهبی صفویان در این دوره پیگیری شد و به اجرا درآمد. در اجرای این منظور، شاهان صفوی با گسترش فرهنگ وقف و ایجاد موقوفات، بقاع متبرکه را در جایگاه مکانی برای اشاعة فرهنگ شیعه توسعه دادند و رونق بخشیدند بر طبق ماده ٥٥ قانون مدنی: وقف عبارت است از اینکه عین مال، حبس و منافع آن تسبیل شود. منظور از حبس عین مال در ماده مذکور این است که ملک از دارایی مالک (واقف) خارج شود و قابلیت نقل و انتقال را از دست بدهد. عین موقوفه از مالکیت واقف خارج میشود و خود شخصیت حقوقی پیدا می کند؛ بنابراین به واقف و موقوف علیهم تعلق ندارد. باید توجه داشت به استناد ماده ٥٨ قانون مدنی، فقط وقف مالی جایز است که با بقاء عین بتوان از آن منتفع شد، اعم از اینکه منقول باشد یا غیرمنقول، مشاع باشد یا مفروز؛ در نتیجه وقف دین و منفعت باطل است. اما در خصوص فرهنگ وقف باید ابتدا به ساکن در مورد فرهنگ بگوییم که بر طبق یک تعریف کلی؛ فرهنگ آن چیزی است که مردم با آن زندگی میکنند و به آن تعلق دارند، جامعهای که در آن زندگی میکنیم هم فقیر داریم هم غنی؛ به مصداق: ای که دستت می‌رسد کاری بکن و با عنایت به روایات و آیات قرآن و سیره ائمهی معصومین (ع) و برای خشنودی خداوند می‌بایست به هم نوع خود از هر طریقی که توانایی داریم یاری برسانیم. در این پژوهش سعی شده در رابطه با یکی از اعمال شایسته و مورد تاکید دین مبین اسلام، وقف و بررسی فقهی- حقوقی ایراد وقف بر ثبت اسناد رسمی با تاکید بر موقوفات آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)، بررسی رجحان شهادت شهود و سند رسمی در زمان اجرای صیغه وقف و فرهنگ و مدیریت موقوفات مطالبی عرضه شود،

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code