بررسی نقش دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایات از دستگاه ها دولتی و غیر دولتی

نویسنده : سایبانی، علیرضا ؛ شهرکی، محمود ؛

(‎14 صفحه – از 1 تا 14 )


چکیده:
هدف این پژوهش بررسی صلاحیت دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایات مردم از دستگاه ها دولتی و غیر دولتی بوده و از نوع تحلیلی و توصیفی می باشد. دیوان عدالت اداری، به عنوان یک دادگاه اختصاصی در ساختار قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، وظیفه رسیدگی به شکایات مردم از دستگاه های اداری را بر عهده دارد. در حقیقت، دیوان عدالت در نقش حامی مردم و مدافع حقوق آنان، اقدام ها، تصمیم ها و مصوبه های مامورین و واحدهای دولتی را زیر نظر می گیرد. با توجه به هدف این نوشتار به این نتیجه رسیده شد که دیوان در رسیدگی به دعاوی اشخاص حقیقی، و نیز اشخاص حقوقی، علیه مامورین حقوق خصوصی صلاحیت داشته همچینین در آیین نامه های دولتی، تشخیص مغایرت آیین نامه ها با احکام شرعی در صلاحیت شورای نگهبان است و در مورد آیین نامه ها، ابطال، پس از اعلام نظر شورای نگهبان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code