پیشگیری از بزهکاری کودکان و نوجوانان با تاکید بر نقش آموزش

نویسنده : گلدوزیان، ایرج ؛ جلالی، نفیسه ؛

(‎14 صفحه – از 23 تا 36 )


چکیده:
یکی از مسائل مهم و حائز اهمیت در جرم شناسی نوین، پیشگیری از بزهکاری کودکان و نوجوانان است. در جرم شناسی، پیشگیری به معنای مقابله با تبهکاری رفتن با استفاده از فنون گوناگون مداخله به منظور ممانعت از وقوع بزهکاری یا تحدید حدود امکان پیشامد مجموعه اعمال جنایی از راه غیرممکن الوقوع ساختن و دشوار کردن احتمال وقوع آنهاست. یکی از این اقدامات، اقدام های روانشناختی – اجتماعی زودرساست که دارای ماهیت پیشگیری از خطرات بروز رفتارهای مجرمانه هستندکه شامل اطفال و حتی نوجوانان بسیار کم سن و سال و مکان های جامعه پذیری آنان مانند خانواده، مدرسه و اجتماع میشود. مداخله روان شناختی – اجتماعی زودرس نسبت به اطفال، مبتنی بر وجود عوامل خطر است که میتوان آنها را مجموعه ای از شرایط فردی و اجتماعی تعریف کردکه بروز و استمرار رفتارهای مجرمانه آینده را در کودکان و نوجوانان مساعد می کنند. عوامل خطرکه از کودکی فعالند و با تحقیقات علمی وجود آنها اثبات شده است را میتوان با اجرای برنامه های مناسب کاهش داد لذا با توجه به اهمیت پیشگیری میتوان با تدوین برنامههای تعلیمی و سیاستهای تربیتی در مکانهای تاثیرگذار جامعه بخصوص مدرسه و محیط خانواده به پیشگیری از بزهکاری اطفال پرداختهشود

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code