مفهوم و پیشینه تاریخی تجارت الکترونیک

نویسنده : قنبری، علیرضا ؛

(‎15 صفحه – از 97 تا 111 )


خلاصه ماشینی: “5 برابر تعریفی که کنسرسیوم صنعت ecremmoC teN از تجارت الکترونیک ارائه می‌دهد: ecremmoC teN عبارتست از بهره‌برداری از رایانه‌های یک یا چند شبکه برای پدیدآوردن و انتقالاطلاعات بارزگانی که بیشتر با خریدوفروش اطلاعات،کالاها و خدمات از طریق اینترنت مرتبط می‌باشد. 10 اگرچه با شنیدن عبارت تجارت الکترونیک آنچه به سرعت به ذهن متبادر می‌گردد این است کهلزوما چنین تجارتی باید از طریق رایانه و اینترنت صورت پذیرد. با نگرشی به کاوش‌های موسسه پژوهشی retserroF و افزایش سریع و روزافزون تجارتالکترونیک در کشورهای پیشرفته و برتریهای رقابتی ناشی از آن،لازم است که کشورهای در حالتوسعه در زمینه فناوریهای جدید،به منظور حضور در بازار رقابت جهانی بسرعت در فرایندهایبرنامه‌ریزی12بازرگانی خود نوآوری در این زمینه و سایر زمینه‌های رقابتی را پایه‌ریزی کنند. اینمرحله که به مرحله جهانی شدن شناسایی گردیده است به دوره‌ای اشاره دارد که با گسترش فن‌آوریاطلاعات و ارتباطات در کنار کاهش هماهنگ و اصولی موانع بازرگانی در سطح جهان،شرکت‌هایبزرگ اجازه یافتند که موانع موجود در فرآینده‌های نوآوری(مانند مرزهای جغرافیایی)را بشکنند ودر بازارهای مختلف جهان استقرار خود را نهادینه کنند. در جریان این دگرگونیها بود که پدیده‌ای بنام اینترنت رخ نمود و از کاربرد آن دربازرگانی و بدست آوردن کار،تجارت الکترونیک و کسب و کار الکترونیکی پا به جهان گذاشت. پیشرفت دور از پیش‌بینی اینترنت زمانی آغاز شدکه برای نخستین بار پست الکترونیکی در سال 1972 با گسترش فناوری جدید TENAPRA 21مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از میانه دهه 80 تا سال 1995بکبن پایه اینترنت شامل TENFSN ،که شبکه‌ای گسترده تحت پشتیبانی بنیاد ملی علوم آمریکابو، TENFSN نمونه یک شبکه دولتی پیوند دهنده دانشگاهها و مراکز پژوهشی،جایگزینآرپانت شده بود.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code