قرارداد استفاده از علامت تجاری
نویسنده : مشهدیان، شهاب ؛ دلفانی، سعید ؛
(34 صفحه – از 117 تا 150 )
خلاصه ماشینی: “6-انحصار در قراردادهای استفاده از علامت تجاری:یک امتیاز دهنده ممکن است کهتصمیم بگیرد که هر امتیاز گیرنده را مطابق قرارداد به یک منطقهی جغرافیایی معینمحدود کند و بنابراین بتواند با امتیاز گیرندههای دیگر هم قرارداد ببندد و درآمد خود راتا جایی که میتواند افزایش دهد. شرط عدم رقابتناشی از تعهد محرمانه بودن است که مربوط است به انتقال دانش تجربی،مانند شروطیکه امتیاز گیرنده را از باز کردن یا تأسیس واحد تجاری مشابه یا از نوعی که به آن شبیهاست در طول مدت قرارداد و برای یک مدت معقول پس از اتمام قرارداد،در ناحیهایکه ممکن است با عضو آن شبکه رقابت کند را ممنوع میکند یا شروطی کهامتیاز گیرنده را از انتقال واحد تجاریش بدون موافقت امتیاز دهنده ممنوع میسازد (Papaconstantinou,Helen,2000,276) . فتار سوم-انتقال،انحلال و انقضای قرارداد: هر چند در زمان مذاکره در خصوص این قرارداد،طرفین بیشتر به انعقاد و حیاتقرارداد نظر دارند،اما گاه در طول اجرای قرارداد شرایطی پیش میآید که در صورتعدم پیشبینی طرفین را با مشکلات عدیدهای روبرو میکند و ما را با سؤالات مهمیروبرو میکند از جمله اینکه آیا امتیاز گیرنده میتواند قرارداد خود با امتیاز دهنده را به دیگری انتقال دهد؟در صورت مرگ یا عدم اهلیت امتیاز گیرنده تکلیف قرار چهمیشود؟انحلال و انقضای قرارداد چگونه است؟ 1-انتقال قرارداد:مطابق یکی از مهمترین اصول حقوقی یعنی اصل نسبی بودنقرارداد،اثر عقد نسبی و محدود به کسانی است که در تراضی دخالت داشتهاند و نسبتبه اشخاص ثالث هیچ حق با دینی ایجاد نمیکند(کاتوزیان،1381،171)و قراردادفقط نسبت به دو طرف و قائم به مقام قانونی آنها مؤثر است.”
آخرین دیدگاهها