اتانازی یا مرگ از روی شفقت

نویسنده : جوانمرد، بهروز ؛

(‎10 صفحه – از 63 تا 72 )


خلاصه ماشینی: حکم تکلیفی منظور از حکم تکلیفی، جواز و عدم جواز است ؛یعنی آیا چنین قتلی جایز است و یا جایز نیست ؟ آن چه از کلمات فقیهان فهمیده میشود این است که این فعل چون به حیات یک انسان پایان میدهد به هر دلیلی که باشد،حرام است و مشمول عمومات و اطلاقات حرمت قتل نفس میشود و مخصصی برای خروج از آن ها (عمومات و اطلاقات ) وجود ندارد و صرف اذن مقتول نمیتواند سبب تقیید اطلاقات و تخصیص عمومات مذکور شود. اعضای خانواده نیز یک وضعیت دشوار اخلاقی را پیش رو دارند و این دشواری بیشتر مربوط به مواردی است که فرد لاعلاج فاقد صلاحیت لازم برای تصمیم گیری درباره ی مرگ خودش است ؛مثلا از دیدگاه «سودگرایی اخلاقی» خانواده ممکن است متمایل باشد بیمار زنده بماند به این دلیل که از بین بردن ارزش زندگی به حال جامعه مضر است و در هر حالی امکان نجات بیمار وجود دارد و این به هر حال خیر جمعی را در پی دارد. اما در این جا بحثی معرفت شناسانه پیش میآید که آیا پزشک امکان این را دارد کیفیت زندگی بیمار را ارزیابی کند؟ و بر چه ملاکهایی این ارزیابی استوار است ؟ درستی این ملاکها را چگونه میتوان تعیین کرد؟ آنالیز نظریه های اخلاق هنجاری جوابی روشن پیش روی ما نمیگشاید؛چون هیچ اجماعی از خوبی وجود ندارد و چون در چهار سطح باید بررسی شود، تناقضات بسیاری حاصل میشود ولی آن چه واضح است بیشتر استدلال های اخلاقی علیه یا له اتانازی برگرفته ازهمین نظریه های اخلاقی است ولی هیچ کدام نمیتواند نشان دهد کدام سازو کار برای گرفتن تصمیم در قبول یا رد اتانازی، بهترین است .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code