حقوق اسلام و حقوق رم

نویسنده : بندرچی، محمد رضا ؛

(‎4 صفحه – از 17 تا 20 )


خلاصه ماشینی: “2- بر فرض هم که شباهت هایی بین دو حقوق وجود داشته باشد، با توجه به روشن بودن منابع حقوق اسلامی و زمان و مکان صدور آن، این نوع نتیجه‌گیری نوعی اجتهاد در مقابل نص است آیات فقهی قرآن کریم و دستورات پیامبر اکرم (ص) به روشنی معلوم است که در چه زمانی از طرف خداوند خطاب به رسول خدا دستور اجرای آنها داده شده و شأن نزول آنها نیز مشخص است که بر اثر چه حادثه‌ای شکل گرفته‌اند، مضافا این که در هیچ متن تاریخی و سند معتبر دیده نشده است که در زمان پیامبر اکرم در مکه یا مدینه اثری از حقوق رم وجود داشته باشد و یا این که افرادی در جزیره العرب از این سیستم حقوق آگاهی داشته باشند و بر فرض آن که برخی از گفته های پیشوایان اسلامی به سخنان دانشمندان و حکمای یونانی و رومی شباهت داشته باشد یا پاره ای از احکام حقوقی اسلامی با احکام و قواعد گروهی از ادیان و جوامع قبل از اسلام تشابه و نزدیکی داشته باشد، دلیل آن نیست که از آن تمدن ها اخذ شده است. در مورد مسأله حقوق رم و اسلام نیز همین قواعد وجود دراد، نتیجه کاوش محققان بی غرض و کسانی که حق اظهارنظر در این مورد دارند، آن است که با مقایسه مسائل و احکام فقه اسلامی با حقوق رم باستان این حقیقت روشن شده است که حقوق اسلامی از جهت عناصر و مواد متشکله اش کاملا متفاوت از حقوق رم است و هر یک ویژگی های خود را دارند و مسائل و موضوعات مشابه بین این دو نظام چه در امور کلی و چه در موارد جزئی بسیار اندک است و اگر احیانا در موارد کمی مقداری تشابه وجود داشته باشد به خاطر تقلید و اقتباس نیست بلکه بر اثر تشابه علل و مقتضیات جوامع بشری است.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code