خوردن خوراک مقوی پیش از اجرای حکم صلب

نویسنده : ملکوتی فر، ولی الله ؛

(‎4 صفحه – از 77 تا 80 )


خلاصه ماشینی: “طبق‌ مقررات ماده(19)قانون مجازات اسلامی، حد محاربه و افساد فی الارض یکی از چهار چیز است:1-قتل؛2-آویختن به دار؛ 3-اول قطع دست راست و سپس پای چپ؛ 4-نفی بلد و بلافاصله دربارهء نحوهء اجرای‌ هر یک از مجازاتهای مقدره توضیحاتی به‌ شرح زیر ارائه شده است: 1-مصلوب کردن محارب و مفسد فی الارض،برابر ماده(25)و(26) آیین‌نامه نحوه اجرای احکام اعدام،رجم، صلب،و یا نقص عضو،موضوع تبصره‌ “یک‌”ماده(28)قانون تشکیل دادگاههای‌ کیفری یک و دو،(مصوب 15/2/1370)به صورت زیر انجام می‌گیرد: در اجرای حد صلب،محکوم را به‌ چوبه‌دار که شبیه صلیب شده است، در حالی که پشت به صلیب و روی به قبله‌ بوده،و پاهایش را عمودی می‌بندند و به‌ مدت سه روز به همان حالت رها می‌کنند، پس از انقضای سه روز،او را از چوبه دار به‌ پائین می‌آورند و اگر فوت کرده باشد،پس‌ از انجام مراسم مذهبی دفن می‌کنند؛ چنانچه فوت مصلوب زودتر از سه روز محرز گردید،پائین آوردن جسد برای‌ انجام مراسم مذهبی و کفن و دفن قبل از انقضای سه روز بلامانع است. این نکته استفاده‌ می‌شود که صلب اعم از قتل‌ است،گاهی ممکن است منجر به قتل شود و گاهی هم‌ ممکنست منجر به قتل نشود، شبیه این مورد در بحث لواط، مطرح می‌شود که امام(ع)مخیر است در انتخاب یکی از موارد: 1-کشتن با شمشیر؛2-سوزاندان؛3- سنگسار کردن؛4-از بلندی پرت کردن؛و 5-افکندن دیوار روی او و اما در بیان‌ روایت آمده که:«ضربة بالسیف بالغة مابلغت»؛که این نکته استنباط می‌شود که‌ چنانچه ضربه شمشیر منجر به قتل مجرم‌ نشد،مجرم حق ادامه حیات را دارد. بعضی موارد وجود دارد که شارع‌ مقدس اسلام،تعیین تکلیف آنها را با توجه‌ به مصالح و مقتضیات زمان به دست ولی‌ امر و حاکم اسلامی نهاده است،بنابراین این‌ مسأله هم که«آیا مصلوب می‌تواند قبل از صلب تقویت شود(به اصطلاح روز دوپینگ نماید)یا نه،از مواردی است که‌ طبق شرایط مختلف زمانی ممکن است‌ حاکم یا قاضی نظردهند،بویژه آنکه،موارد مشابهی از این قبیل در شرع هم،فراوان‌ داریم.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code