قسامه

نویسنده : مرعشی، سید محمد حسن ؛

(‎10 صفحه – از 23 تا 32 )


خلاصه ماشینی: “و اینکه در بعضی از روایات تصریح شده است که در باب قسامه برخلاف قاعده‌ البینه علی المدعی و الیمین علی من انکر سوگند متوجه مدعی است،بخاطر آن‌ نیست که لازم است مدعی اداء سوگند کند بلکه بخاطر آن است که چون ممکن‌ است بستگانش در شهادت بر قتل متهم بکذب باشند برای رفع این اتهام از خود اداء سوگند میکنند و در حقوق وضعی نیز سوگند دادن متهم امری معمول و متداول است بنابراین قاعده قسامه امری برخلاف اصل البینه علی المدعی و الیمین علی من انکر نمیباشد بلکه در قسامه نیز بعهده مدعی است و لیکن‌ بینه‌ای که او اقامه میکند به‌معنای اصطلاحی در فقه نمیباشد بلکه بینه به‌ معنای اعم مراد است که همان ما یبین به الشی است فلذا در روایات‌ قسامه کلمه شاهد بکار رفته است و این اصطلاح در بینه و شاهد در حقوق وضعی‌ نیز رایج و شایع است و بینه و شاهد را هم در معنای خاص آن‌که عبارت است از بینه و شاهدی که چیزی را دیده و شهادت میدهد و هم در معنای شخصی که از امری مطلع شده و یقین پیدا کرده و براساس اطلاع و یقینی که برای او حاصل‌ شده است گواهی میدهد و فلسفه اینکه شارع مقدس چنین شاهدی را میپذیرد بخاطر آنستکه اگر آنرا نپذیرد لازم میآید خون مقتول بیگناهی بهدر رود و ناامنی‌ در جامعه پدید آید.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code