قاعده تحذیر: نقد هشدار در رفع مسئولیت

نویسنده : محقق داماد، سید مصطفی ؛

(‎18 صفحه – از 7 تا 24 )


خلاصه ماشینی: “حال باید دید که‌ فقیهان،به چه طریقی،رفع مسئولیت مدنی را استنتاج کرده‌اند؟ صاحب جواهر الکلام در راستای توجیه این مسئله چنین می‌گوید: «لعلهم فهموا نفی الدیه علی العاقلة من قوله»قد اعذر من حذر«بناء»علی‌ ارادته قبول عذر الحذر علی وجه لا یترتب علی فعله ضمان لا علیه و لا علی‌ عاقلته اوان المراد من درء القصاص درء الضمان و لو بمعلومیة عدم کون المقام کحلا له،مضافا الی کونه اقوی فی التلف من الرامی فی الفرض»1 صاحب جواهر در متن فوق به سه طریق استدلال نموده است: اول آنکه:امام(ع)با بیان جمله«قد عذر من حذر»عذر هشداردهنده را به‌گونه‌ای پذیرفته که هیچ‌گونه مسئولیتی بر عمل او مترتب نباشد،نه خود او ضامن پرداخت دیه گردد و نه عاقله او از باب قتل خطائی چیزی ملزم به پرداخت‌ باشد. ». و تبصره همین ماده چنین اشعار میدارد:«در شهر تهران در خیابانهایی که‌ به وسایل ایمنی عبور عابر پیاده مجهز شده باشند و مقررات زیر به وسیله شهرداری‌ برای اطلاع عموم آگهی شود،عابر پیاده مکلف است فقط از محلهای مخصوص‌ عابر پیاده عبور کند و در غیر اینصورت اگر تصادفی بین وسیله نقلیه و عابر پیاده‌ در سواره‌رو واقع شود مشروط بر آنکه راننده مست نبوده و گواهینامه مجاز رانندگی‌ داشته باشد و با سرعت مجاز حرکت کرده و وسیله نقلیه او نقص فنی مؤثر در حادثه نداشته باشد و سه نفر افسر ارشد کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی از این جهات عدم مسئولیت راننده را گواهی نمایند،مسئولیت جزایی متوجه راننده‌ نخواهد بود و راننده آزاد خواهد شد و پرونده بمراجع قضائی جهت اقدام مقتضی ارسال می‌شود،عدم مسئولیت جزایی راننده مانع استفاده شخص متضرر از حادثه‌ از مقررات بیمه شخص ثالث نخواهد بود».”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code