گارانتی از منظر تحلیل اقتصادی حقوق


نویسنده : قاسمی حامد، عباس؛ حدادی، شهرزاد؛ عبدالله زاده ثانی، شیوا؛

(‎24 صفحه – از 115 تا 138 )

چکیده:
در دهه های اخیر، تولید و عرضه کالا و خدمات رقابتی شده است . در این میـدان رقـابتی نقش تضمین سلامت کالا به سـرعت در حـال افـزایش اسـت . ایـن نقـش چـه از نظـر اقتصــادی (ترغیــب مشــتری بــرای خریــد کــالا) و چــه از بعــد حقــوقی (حمایــت از مصرف کنندگان ) دارای اهمیت است . شکل گارانتی ارائه شده از سـوی تولیدکننـدگان بـه عوامل متعددی وابسته است . بنابراین ، گارانتی محصولات تولیدی در شکل های گوناگون ارائه میگردد. در مواردی نیز نوع کالا در انتخاب شکل گارانتی موثر است . گفتنی اسـت که در مواردی اصطلاح «گارانتی» با اصطلاح «وارانتی» به صورت مترادف به کار بـرده میشود؛ درحالیکه این دو مفهوم با وجود هم پوشانی دارای تفاوت هـایی نیـز مـیباشـند. وجود گارانتی ممکن است در کارایی یک بنگاه اقتصادی تاثیرگذار باشد. بنابراین ، گارانتی نه فقط برای حمایت از مصرف کنندگان ، بلکه در تحلیل های اقتصادی نیز اهمیت بسیاری دارد. براین اساس ، پیش بینی چگونگی استفاده از گارانتی در بنگـاه هـای اقتصـادی نقـش مهمی در افزایش کارایی آنها خواهد داشت .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code