خسارت تأخیر در بارگیری و تخلیه «دموراژ» و خسارت بلحاظ معطلی کشتی


نویسنده : اربابی، مسعود؛

(‎46 صفحه – از 147 تا 192 )

خلاصه ماشینی: در همین خصوص مادهء 6 آیین نامهء اجرایی قانون پرداخت خسارت تأخیر یا جایزهء تسریع در تخلیه و بار گیری به صاحبان کشتی مصوب 23/8/67 شورای عالی‌ هماهنگی ترابری کشور از وزارت راه و ترابری مقرر می‌دارد:«خسارت تأخیر یا جریمهء دیر کرد روزانه،مبلغی است معین و از قبل تعیین شده که به سبب معطلی‌ کشتی مازاد بر زمان مجاز تخلیه یا بار گیری بر اساس قرار داد اجاره و الحاقیه‌های‌ مربوط محاسبه و به مالک کشتی پرداخت می‌شود». شروع دموراژ اگر در قرار داد اجاره کشتی یا بار نامه دریایی که متضمن قرار داد اجارهء کشتی‌ است مهلتی به عنوان دموراژ مشخص شده باشد جهت شروع این مهلت باید به‌ مهلت مجاز بار گیری یا تخلیه توجه شود. 112دلیل این امر آن است که اگر مستأجر قرار داد اجاره را نقض ننموده بود و در مهلت مجاز بار گیری و تخلیه اقدام به این‌ عملیات نموده بود کشتی بندر را قبل از فرا رسیدن مثلا روزهای تعطیل یا اعتصاب‌ ترک می‌کرد و در چنان روزهایی امکان ادامهء مسافرت در دریا برای کشتی وجود داشت. ». اما با کمی دقت در می‌یابیم که مادهء 226 قانون مدنی بیشتر با تعریف و مفهوم لی تایم(مهلت مجاز بار گیری یا تخلیه)،آن هم نه به طور کامل،هماهنگ‌ است چرا که مستأجر موظف به ایفای تعهد ظرف مهلت مجاز مقرر در قرار داد است‌ و این ماده از مهلت مجاز عرفی صحبتی به میان نیاورده است یعنی اگر مدت معینی‌ (1) Ivamy سابق الذکر ص 240،پا ورقی یک.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code