بحثی پیرامون قضاوت زن


نویسنده : مهرپور، حسین؛

(‎52 صفحه – از 9 تا 60 )

خلاصه ماشینی: بنگرید:آیة الله منتظری ولایة الفقیه و فقه الدولة الاسلامیه جلد اول ص 351 ذیل استدلال به آیه: الرجال قوامون علی النساء بر ممنوعیت قضاوت زنان می‌گویند این آیه قیومت زن بر زن را نفی نمی‌کند پس چرا نتواند زن برای زن قاضی باشد؟و در صفحه 361 نیز در استدلال به عدم قضاوت زنان به‌ ممنوعیت امام جماعت شدن زن می‌گویند:«عدم امامت زن بر مرد مسلم است ولی از آن نمی‌توان‌ استفاده کرد که زن نتواند برای زن نیز قاضی بشود». آقای منتظری هم در کتاب ولایة الفقیه خود تحت عنوان‌ زن و پوشیدگی می‌گویند:«از تتبع در آیات و روایات چنین برمی‌آید که زن به خاطر ظرافت و خواستنی بودن و احتمال وقوع فتنه شرعا از او خواسته می‌شود که خود را در حجاب قرار داده و مستور دارد و حتی‌الامکان از خانه خارج نشود و با مردان‌ بیگانه معاشر و هم سخن نباشد مگر به اقتضاء ضرورت و مصلحت و در این باب به‌ گفته حضرت علی(ع)استناد می‌کند که به فرزندش امام حسن(ع)فرمود اگر بتوانی‌ به گونه‌ای عمل کنی که همسرانت جز خودت کسی را نشناسند،این کار را نجام بده، و آنگاه می‌گوید چون والی و قاضی ناگزیر باید در مجالس و محافل مردان حاضر شوند و با آنها هم سخن شده و گاه در مقام محاجه برآیند،پس شایسته نیست که زن این‌ مناصب را عهده‌دار گردد».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code