مطالعه تطبیقی مبانی مطلق امتناع از ثبت علامت تجاری در حقوق ایران و استرالیا


نویسنده : ساورایی، پرویز؛ کوشکی، مصطفی؛

(‎22 صفحه – از 23 تا 44 )

چکیده:
ماهيت يک نشان ممکن است به گونهاي باشد که مطابق مقررات قانوني قابليت ثبت بهعنوان يک علامت تجاري را نداشته باشد. هر يک از کشورهاي ايران و استراليا در قوانين مربوط به علائم تجاري خود، مواد يا بخشهاي را به علامتهاي که بر مبناي ذات خود (و نه تعارض با حقوق ديگران)؛ قابليت ثبت را ندارند اختصاص دادهاند، که عليرغم مختلف بودن مبناي حمايتي هريک از اين کشورها نسبت به ثبت علامت تجاري، در زمينه امتناع از ثبت علامت با توجه به ماهيت آن داراي مباني تقريباً مشابهاي ميباشند. در هر دو کشور علامتي که فاقد قدرت مميزه براي تشخيص کالا يا خدمات مربوط به خود باشد و يا آنکه آن علامت فاقد قابليت نمايش گرافيکي و يا خلاف اخلاق حسنه و قانون باشد قابليت ثبت را ندارد. علاوه بر اين در صورتي که علامت تجاري زمينه گمراهي مصرف کننده را فراهم آورد نيز قابليت ثبت را به عنوان علامت تجاري ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code