تاثیر استراتژی‌های تجاری شرکت‌های بیمه بر توسعه محصول جدید


نویسنده : صمدی پور، راضیه؛ خوش اخلاق، علی؛ شفیع زاده، حمید؛

(‎24 صفحه – از 153 تا 176 )

چکیده:
هدف از این مقاله بررسی تاثیراتی است که استراتژی­های تجاری شرکت هم بطور مستقیم و هم بطور غیرمستقیم از طریق بازارگرایی بر ارائه و توسعه محصول جدید دارند. در این راستا چارچوبی ارائه شده است که بهره­گیری شرکت­ها از استراتژی رهبری هزینه، استراتژی تمایز و استراتژی تمرکز را به مشتری مداری، رقیب مداری و توسعه محصول جدید ربط می دهد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات از نوع تحقیقات کمی و غیر آزمایشی؛ و از نظر نحوه اجرا، توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد 17 شرکت خصوصی فعال در بازار بیمه ایران، جامعه آماری تحقیق حاضر بودندکه در این تحقیق تمامی جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شده است. به منظور جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی محتوایی پرسش­نامه مورد تایید متخصصان و اساتید حوزه مدیریت و بازاریابی قرار گرفت. پایایی پرسش­نامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، 87/0 برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل از روش­های آماری توصیفی و آمار استنباطی(آزمون­های همبستگی، رگرسیون و مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج این تحقیق حاکی از این بود که تاکید بیشتر بر استراتژی تمرکز باعث کاهش میزان توسعه و ارائه محصولات جدید شده و در عین حال تاثیری مثبت بر مشتری مداری خواهد داشت؛ استراتژی تمایز بر توسعه و ارائه محصول جدید، مشتری مداری و رقیب مداری تواما تاثیر مثبت خواهد داشت و نهایتا استراتژی رهبری هزینه فقط بر رقیب مداری موثر خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code