مسئولیت مدنی گمرک در برابر خسارت وارده به کالا


نویسنده : رضایی زاده، امیر؛

(‎16 صفحه – از 49 تا 64 )

چکیده:
مسئولیت مدنی کارکنان و سازمان گمرک زمانی ایجاد می شود که خسارتی از رفتار یا سهل انگاری یا عمل غیر ارادی کارکنان گمرک نسبت به کالاهای شخصی به وجود بیاید. جهت تحقق مسئولیت مدنی باید سه شرط. فعل زبانبارء فاعل زبان و رابطه سببیت در کنار یکدیگر جمع شوند تا بتوان جبران خسارت را به عنوان یک اصل در نظر گرفشت. مسئولیت مدنی سازمان گمرک را می‌توان در دو حوزه بحث و بررسی کرد اولین حوزه خسارت مادی است که به کالاهای اشخاص در گمرک وارد می‌شود دومین حوزه خسارت معنوی است که ممکن است از ترخیص دیر هنگام کالا، به صاحب کالا وارد شود. زیرا اشخاص براساس اعتبار تجاری خود اقدام به معاملاتی بر روی کالاهای گمرکی می‌کنند به همین جهت ترخیص دیر هنگام کالاهای گمرکی ممکن است به اعتبار تجاری شخص تاجر صدمه زند. با این حال مسئولیت مدنی در فرض تخلفات گمرکی جهت تحقق نیازمند شرایطی است که در این مقاله به بررسی این مقوله پرداخته می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code