قراردادهای پیش فروش خودرو (چالش ها، فرآیندها و برآیندهای حقوقی آن در ایران)

نویسنده : موسوی، سید علی رضا ؛

(‎32 صفحه – از 71 تا 102 )


چکیده:
قراردادهای پیش فروش خودرو در دو شرکت خودرو سازی ایران خودرو و سایپا، از یک رویکرد پیروی می کنند و تا میزان قابل توجهی به هم شباهت دارند. از این رو تحلیل قراردادهای مرتبط با آنها تحت یک نوشتار ممکن می نماید؛ اما در خصوص این قراردادها چند نکته دارای ابهام می باشد. مسائلی مربوط به ماهیت کلی این قراردادهاو کارکرد آنها، سود مشارکت مندرج در قرارداد پیش فروش خودرو و. . . . مسئله اصلی که در این نوشتار به آن پرداخته می شود این است که آیا قراردادهای پیش فروش خودرو در شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا تحت عنوان یکی از عقود معین مندرج در قانون ایران و فقه امامیه قابل توجیه است، یا ماهیتی مستقل دارد و خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارد. شاید بتوان ماهیت این نوع قراردادها را اختلاطی بین قرارداد سرمایه گذاری و قرارداد فروش محصولات (بیع) محسوب نمود ولی در عین حال، ایرادی که به نظر می رسد این است که ویژگی ها و شرایط مورد نیاز قرارداد بیع را دارد نه قرارداد سرمایه گذاری. از سویی نزدیکی این قراردادها به عقودی مانند سلف، شرکت، قرض و. . . نیز می تواند این شبهه را در ذهن ایجاد کند که شاید این قراردادها نوعی از این عقود هستند؛ با توجه به این که تفسیر قرارداد پیش فروش تحت عنوان هریک از عقود مذکور، آثار حقوقی متفاوتی را به دنبال دارد، بنابراین نکته اصلی که در نوشتار پیش رو به دنبال آن هستیم، توصیف و در نتیجه تعیین ماهیت قراردادهای پیش فروش خودرو می باشد. پس از بررسی ماهیت قرارداد مذکور، نحوه توجه و شمول قواعد و رویکردهای حقوق مصرف کننده در این قراردادها مورد مطالعه قرار می گیرد. زیرا در نگاه اول تا میزان قابل توجهی نسبت به آنها بی اعتنایی شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code