نقش نظام تعلیم و تربیت در پیشگیری از وقوع جرم

نویسنده : جوانمرد، بهروز ؛ بهبودی، مرجان ؛

(‎12 صفحه – از 125 تا 136 )


چکیده:
همواره پیشگیری از جرم موثرترین راه مقابله با ناهنجاری های اجتماعی است. اما این پیشگیری چگونه و از چه زمانی بایستی آغاز شود؟ آیا نظام آموزشی در ایران توانایی ایجاد موانع و سد محکمی در مقابل بزهکاریهای اجتماعی را دارد یا خیر؟ آنچه امروزه حائز اهمیت و نمود شایانی پیدا کرده است افزایش وقوع بزهکاری های مشابه در دوره های سنی معینی است که نشاندهنده رابطه معنادار میان بزه و سن بزهکار است. بزهکاران در چه محیطی رشد یافته اند؟ چه شرایطی از نظر زمانی و مکانی بستر ساز بروز چنین رفتارهای بزهکارانه بوده است و قربانیان جرائم چه نقشی در این جریان داشته اند؟ در این مقاله سعی شده تا با بررسی در نظام آموزشی ایران، کارآمدی این نظام در پیشگیری از جرم مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد که این نظام تا چه حدودی موفق و یا ناموفق است. از زمانی که کودکی در ایران چشم به جهان میگشاید تا زمانی که توانایی و قدرت دفاع از خود را بدون توسل به نیروی حمایت والدین و یا مربیان و. . را پیدا مینماید دچار چه تحولاتی خواهد شد و شرایط فرهنگی و اجتماعی و مذهبی ایران میتواند در پیشگیری از بزهکاری در آینده کودکی که شاید ناخواسته در این سرزمین بدنیا آمده است موثر باشد؟ از دیر باز عوامل محیطی و آموزشی تاثیر بسیاری در رشد و تعالی بشر داشته است. این نوشتار با تحلیل و تبیین کاستی های موجود آموزشی بیانگر لزوم اصلاح هرچه سریعتر نظام آموزشی در ایران جهت پیشگیری از جرایم میباشد و همچنین الزام آموزش کودکان و نوجوانان و والدین و مربیان بعنوان عامل مهم پیشگیرانه از تحقق جرایم از نتایج این مقاله است. این مقاله به روش توصیفی – تحلیلی نگارش گردیده و شیوه گرد آوری مطالب مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code