ساز و کارهای نظارتی قوه مجریه بر بودجه

نویسنده : رشیدی، فرود ؛ رنجبر، احمد ؛

(‎14 صفحه – از 11 تا 24 )


چکیده:
دولت ها به عنوان بزرگترین شخص حقوقی، حقوق عمومی و با توجه به وظایف و مسئولیت هایی که بر عهده دارند بدون تردید نیازمند یکسری توجیهات و منابع مالی هستند که در راستای انجام وظایف آنها باید در اختیار آنان قرار داده شود. و دولت ها موظف می باشند که این منابع مالی را صرف اموری که از قبل و به طور خاص در قانون بودجه تعیین گردیده است بنمایند. این امور به طور طبیعی ضرورت امری چون نظارت را بر عملکرد دولت در اجرای قانون بودجه به عنوان برنامه مالی دولت برای یکسال مالی، نمایان می سازد. نظارت بر اجرای بودجه از این حیث دارای اهمیت فوق العاده می باشد که برنامه های اقتصادی کشور به شکل صحیح و در راستای اهداف معین شده قبلی توسط دستگاه های اجرایی به انجام رسد. در کشور ما تهیه و پیشنهاد بودجه بر عهده قوه مجریه است و پس از این امر، تصویب آن بر عهده مجلس شورای اسلامی است که نمایندگان مردم به بررسی دقیق بخش های مختلف بودجه پرداخته و سپس پس از انجام اصلاحات لازم آن را تصویب می نمایند. نظارت بر اجرای بودجه اصولا توسط سایر قوا و بطور مشخص قوه مقننه و نهادهای تحت نظر آن صورت می گیرد. اما در این پژوهش به شیوه تحلیلی – توصیفی ما به دنبال پاسخ به این سئوال هستیم که آیا قوه مجریه خود می تواند نقش نظارتی نیز بر اجرای بودجه ایفا نماید؟ شناخت سازوکار نطارت بر بودجه در درون قوه مجریه هدف اصلی این تحقیق است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code