مقایسه اجمالی نظام حقوقی کودک در اسلام و جهان غرب

نویسنده : حسینی، سید علی اکبر ؛

(‎22 صفحه – از 9 تا 30 )


چکیده:
در این مقاله ابتدا از پیوند بین تعلیم و تربیت و نظام حقوقی سخن به میان آمده، سپس بر دو مقوله حقوق فطری و قواعد حقوق تأکید می شود. در مقوله اول حقوق عبارت از امتیازی است که فرد در برابر دیگران دارد و دو اصطلاح حقوق فطری و حقوق فردی مبین یا معادل آن می باشد. در مقوله دوم، قواعد حقوق بر مجموعه ای از قوانین حاکم بر جامعه اطلاق می شود که در منابع و مأخذی چون قوانین اساسی، مصوبات مجالس قانونگذاری، و تصمیمات مقام ها و مسؤولان آموزشی و روحانی به آن اطلاق می شود. زیرا قوانین اساسی در بیان اصول کلی و تعیین خط مشی های نظام تربیتی نقش تعیین کننده دارند و در جهت تحقق آنها گام برمی دارند. هرچند بر تصمیم های مسؤولان آموزشی نمی توان مفهوم «قانون» را اطلاق نمود ولیکن به هرصورت تعریف واژه حقوق، هرچند با مسامحه، درباره این موارد نیز به عیان صدق می کند و لازم است در مورد تطابق یا عدم تطابق آنها با ارزشهای ایدئولوژیکی یا موازین شرعی و فقهی دیانت اسلام به اقدامی اساسی و عمیق مبادرت ورزید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code