بررسی نقش آموزش مهارتهای اولیه زندگی بر پیشگیری از بزهکاری (مطالعه موردی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرکرج)
نویسنده : میرزاخانی، عبدالرحمن ؛ حسنی، حسین ؛ نویسنده مسئول : درویشی، صیاد ؛
(21 صفحه – از 51 تا 71 )
چکیده:
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش بررسی نقش آموزش مهارتهای اولیه زندگی بر پیشگیری از بزهکاری است، مهارتهای زندگی تواناییهایی هستند که با تمرین مداوم پرورش مییابند و شخص را برای روبروشدن با مسایل روزانه زندگی، افزایش تواناییهای روانی، اجتماعی و بهداشتی آماده میکنند. روش پژوهش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، توصیفی – تحلیلی است که بهروش پیمایش انجام شد. جامعه آماری پژوهش تمام دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر کرج در سال 1397 هستند که از حدود 2100 نفر از آنها، 155 نفر (پسر و دختر) بهصورت نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه سنجش مهارتهای زندگی توزیع و جمعآوری شد. برای بررسی ارتباط متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها و نتایج: نتایج حاکی از آن است که، r مشاهده شده در سطح 05/0، همبستگی مثبت و معناداری را بین آموزش مهارتهای تفکر خلاق و تفکر نقادانه و میزان بروز بزهکاری نشان میدهد. بنابراین همه فرضیههای پژوهش شدند. براساس جدول ضرایب رگرسیون، در بتای 65/0 در سطح 50/0، همبستگی مثبت و معناداری را نشان میدهد. بنابراین تقویت صفتهای مهارت تفکر خلاق نظیر استقلال، خودتنظیمی، تحمل ابهام و داشتن پشتکار در مواجهه با شکست، میتواند برای پیشگیری از بزهکاری در دانشآموزان کمک موثری محسوب شود.
آخرین دیدگاهها