نگاهی تحلیلی بر مخاصمات مسلحانه در دو دیدگاه: اسلام و حقوق بین الملل
نویسنده : نظیفی، عباس ؛ جعفری، سید اصغر ؛
(52 صفحه – از 179 تا 230 )
خلاصه ماشینی: “لف-قرآن:دفاعی بودن آیات جهاد: بحث دفاعی بودن یا نبودن آیات جهاد،با این پرسش آغاز میشود که آیادر اسلام جنگ ابتدایی،یعنی جنگی که به طور ابتدایی به کشوری حمله شودتا مردم کافر که بیآزار و صلحطلب هستند،آنها را با زور اسلحه به پذیرشدین اسلام وادار ساخت،وجود دارد یا نه؟آیا اسلام تهدید نظامی را مبنی براینکه،ای مردم ما شما را دعوت میکنیم که اسلام را بپذیرید،وگرنه جنگبا شما را آغاز خواهیم کرد،مشروع میداند یا نه؟ برای پاسخ به این سؤالات،باید ببینیم آنجایی که در قرآن کریم دستورجنگ و جهاد آمده آیا مقصود این است که ابتدا باید با کفار جنگید یا درزمانی که از ناحیه آنها تجاوزی صورت گرفت،باید جنگ نمود؟برای این منظور،لازم است آیاتی که درباره جنگ با کفار نازل شده است را موردبررسی قرار داد. یعنی بگوییم آنجا هم که مطلق را ذکر کرده مقصود همین مقید بودهاست(مطهری،1374،7)قاعده حمل مطلق بر مقید،قاعدهاین است درمحاورات عرفی که اگر مطلق و مقیدی داشته باشیم،یعنی یک دستور را دریکجا مطلق ذکر کرده باشد و در جای دیگر مقید ذکر کرده باشد،از نظردستور عرفی در علم اصول میگویند مطلق را باید حمل بر مقید کرد(مطهری،پیشین،27)یعنی آیات دارای قیدوشرط آیات بیقیدوشرط راتفسیر میکند و در نتیجه آیات دارای قید و شرط بر آیات بیقیدوشرطحاکم خواهند بود و این یک قانون عمومی است که در همه عرفها و همهزمانها به آن عمل میشود(صالحی نجف آبادی،پیشین،34)،پس،طبق اینبیان،باید مفهوم جهاد را همان بدانیم که آیات مقید یبان کرده است،یعنیآیات قرآن جهاد را بدون قیدوشرط واجب نمیداند،در یک شرایط خاصیواجب میداند»(مطهری،1374،58-57)بنابراین،جهاد ابتدایی،مصداقیاز دفاع محسوب میشود.”
آخرین دیدگاهها