معرفی اجمالی اصول بنیادین در دادرسی اسلامی
نویسنده : فرح زادی، علی اکبر ؛
(44 صفحه – از 37 تا 80 )
خلاصه ماشینی: “به عنوان نمونه یکی از متون فقهی مشهور، شرح لمعه نوشته شهید اول و ثانی را اگر با این دیدگاه مطالعه کنیم، به موارد زیر برمیخوریم: 1-«اذا ادعی المدعی فان وضح الحکم لزمه القضاء اذا التمسه المقضی له» 2یعنی: هر گاه خواهان طرح دعوی نمود، چنانچه حکم قضیه روشن باشد، لازم است قاضی به (1)-رک:دائرة المعارف علوم اسلامی(قضایی)، دکتر جعفری لنگرودی، ج 2، ص 906 و 989-نظام الحکم فی الشریعة و التاریخ الاسلامی، ظافر قاسمی، ج 2، ص 500 (2)-الروضة البهیة(شرح لمعه)، ج 3، ص 75 صدور رأی اقدام کند، به شرط درخواست ذینفع. » 5یعنی:هر گاه طرفین دعوی نزد پیامبر(ص)حاضر میشدند و ایشان برای رسیدگی موعدی را مقرر (1)-دکتر سید مصطفی محقق داماد، قواعد فقه(بخش قضایی)ج 3، ص 234 (2)-رک:شرح لمعه، ج 3، ص 103-ملحقات العروة الوثقی، ج 3، ص 45-جواهر الکلام، ج 4، ص 222-کتاب القضاء، میرزای رشتی، ج 1، ص 151 و 264-قضاء و شهادات، شیخ مرتضی انصاری، چاپ کنگره بزرگداشت شیخ، ج 22، ص 115 و 116-کتاب القضاء میرزای آشتیانی، ص 161-القضاء الاسلامی، شیخ مرتضی انصاری، به قلم آخوند ملا حسینقلی همدانی، ج 1، ص 583 (3)-وسائل الشیعة، ج 18، ص 216 (4)-همان منبع (5)-کنزالعمال، ج 5، ص 507، به نقل از قواعد فقه، دکتر مصطفی محقق داماد، ج 3، ص 235 میکردند، چنانچه یکی از دو طرف به وعده وفا میکرد و در موعد مقرر حاضر میشد و دیگری تخلف مینمود و حاضر نمیشد، پیامبر(ص)به نفع شخص حاضر و علیه شخص غائب حکم صادر میفرمود.”
آخرین دیدگاهها