آثار حقوقی جنگ بر اشخاص و اموال
نویسنده : حسینی (ژرفا)، سید ابوالقاسم ؛
(4 صفحه – از 11 تا 14 )
خلاصه ماشینی: “تعیین سرنوشت اسیران: کسانی که در فرآیند جنگ،زیر سلطه دولت اسلامی قرار میگیرند،طبق نظر فقیهان سه دستهاند:أسرا(اسیران)،سبی(زنان و کودکان اسیر)و عجزه(ناتوان)أسرا به مردان رزمنده کافر اطلاق میشود که در جنگ، مسلمانان به زنده آنها دست مییابند. در سیره پیامبر ثابت است که وی برخی از اسیران را به منت آزاد میساخت،بعضی را میکشت،گروهی را در برابر فدیه-مال یا اسیر-آزاد میکرد،و این به اقتضای وضعیت مسلمانان و منافع عمومی صورت میپذیرفت. شافعیها،حنبلیها،شیعه امامیه،زیدیه، ظاهریها،اوزاعیها و ثوری و بیشتر فقیهان مسلمان برآنند که پیشوای مسلمانان یا جانشین او میتوانند یکی از این چهار کار را به تناسب مصالح مسلمانان درباره اسیران انجام دهد: کشتن،بنده گرفتن،آزاد ساختن به منت، یا آزاد ساختن در برابر مال یا اسیر(فدیه). ». 6 اسلام آوردن اسیر: اگر یکی از زنان و کودکان اسیر،اسلام آورد،هرگز جایز نیست که به حوزه جنگ بازگردانده شود،و این به خاطر پیشگیری از فتنهگری در دین است. همه دانشوران بر این عقیدهاند؛زیرا بنا به آنچه بخاری و مسلم از ابو هریره روایت کردهاند، پیامبر فرمود:«امرت ان اقاتل الناس،حتی یشهدوا ان لا اله الا الله،فاذا قالوها عصموا منی دماء هم و اموالهم الا بحقها»یعنی:«من امر شدهام که با کافران بجنگم تا شهادت دهند که خدایی جز الله نیست و آنگاه که چنین کنند،خونها و مالهای خود را نزد من احترام میبخشند،مگر در موردی که به دلیلی،حق تصرف در آنها را داشته باشم». » فقیهان گفتهاند که،پس از پیروزی شدن بر دشمنان،آسیب رساندن به اجساد کشتنگان و کسانی که در فرآیند جنگ،زیر سلطه دولت اسلامی قرار میگیرند،طبق نظر فقیهان سه دستهاند:أسرا(اسیران)،سبی(زنان و کودکان اسیر)و عجزه(ناتوانان) قطعه قطعه کردن آنها حرام است.”
آخرین دیدگاهها