توبه و تأثیر آن بر حدود از دیدگاه فقه مقارن و قانون مجازات اسلامی 1392

نویسنده : امینی، جهاندار ؛ طاهری، محمدعلی ؛

(‎28 صفحه – از 35 تا 62 )


خلاصه ماشینی: “1 گروه دوم نیز به ادله زیر متمسک شده‌اند: 2 1- اگرچه توبه در محاربه پذیرفته شده است اما قیاس حد زنا بر محارب نمی‌تواند صحیح باشد و به‌اصطلاح «قیاس مع‌الفارق» است؛ زیرا محارب کسی است که به طور آشکار به عصیان و تمرد برخاسته و با حکومت اسلامی به ستیز و مقابله ایستاده است و توبه تشویقی است برای پایان دادن به این سرکشی که اگر ادامه پیدا کند، امنیت عمومی را به هم زده و آسایش جامعه را سلب خواهد کرد. 3 به نظر می‌رسد این پاسخ تنها یک استدلال عقلی است نه یک استدلال شرعی؛ زیرا قرآن کریم به‌طور صریح بعد از بیان جرم و مجازات زنا، به توبه اشاره می‌کند: «فأن تابا و اصلحا فاعرضوا عنهما» که اگر با اصلاح شخص تائب همراه باشد، پذیرفته و مؤثر واقع می‌شود، زیرا خداوند «تواب» و «رحیم» است. 5 اما مخالفان بر این باورند که توبه نمی‌تواند حد سرقت را ساقط کند و به حدیثی از پیامبر (ص) استناد می‌کنند که می‌فرماید: «ان السارق اذا سرق و تاب سبقته یده الی الرملی، پیشین، 8/6، ابن قدامه، پیشین،1/317-316 الحرالعاملی، محمدبن الحسین، وسائل‌الشیعه، تحقیق عبدالرحیم ربانی شیرازی، بی‌جا، داراحیاء التراث العربی، 1403 ق، باب 12، حدیث اول. اگر شخصی با رعایت ارکان و شروط توبه کند، خداوند گناهان وی را می‌پوشاند و اگر خداوند وی را ببخشد، آثار گناه و جرم نیز از بین رفته و پاک خواهد شد؛ زیرا خداوند خود مجازات را القرطبی، محمدبن احمد، الجامع لأحکام القرآن، جلد 12، تحقیق هشام سمیرالبخاری، ریاض، دار عالم الکتاب، 1423 ق، ص.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code