نقدی بر مسؤولیت سردفتران اسناد رسمی در نظام حقوقی ایران

نویسنده : کنور تبریزی، مهدی ؛

(‎16 صفحه – از 121 تا 136 )


چکیده:
گسترش بیش از اندازهء وظایف سردفتران اسناد رسمی موجب بروز مشکلاتی‌ برای این دسته از شاغلان شده است.از جمله وظایف سردفتران می‌توان به‌ موارد زیر اشاره کرد:تهیه و تدارک محل مناسب متناسب با شأن این حرفه‌ با همهء اسباب و لوازم موردنیاز؛شناسایی و گزینش و تأیید صلاحیت‌ شماری نیروی کار برای اشتغال در دفترخانه؛محاسبه و پرداخت حقوق مبنا، لواحق،بیمه و سایر مزایای کارکنان و پرداخت مبالغ مشخص شده به بیمه و بازنشستگی و مالیات؛حضور همیشگی در محل دفترخانه؛نظارت کامل بر رفتار کارکنان و دفتریاران و ارائه آموزش‌های به روز به آنان؛ثبت اسناد مطابق‌ مقررات قانونی؛دادن رونوشت تصدیق شده از اسناد به اشخاص مربوط؛ تصدیق صحت امضاء؛قبول و حفظ اسنادی که نزد آنان به امانت گذاشته‌ می‌شود؛و آشنایی کامل با قوانین و مقررات شکلی و ماهوی و آگاهی از آخرین تحولات آنها؛احراز طرفیت اشخاص و…احراز رابطهء زوجیت،احراز اصالت و اعتبار اسناد،تهیه و تنظیم انواع مکاتبه‌ها و استعلام‌ها و…در واقع، قانون‌گذار تکالیفی خارج از توان را برعهدهء سردفتران گذاشته است.باید تدابیری اندیشید تا وضعیت متعادلی بر نظام حقوقی دفاتر اسناد رسمی حاکم‌ شود و مسؤولیت‌ها میانن سردفتران و دفتریاران و کارکنان پراکنده شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code