قابلیت اعمال استانداردهای ایزو 9001 در فعالیت قضایی

نویسنده : ونسانت فرتیه ؛ مترجم : رحمانیان، حامد ؛

(‎22 صفحه – از 145 تا 166 )


خلاصه ماشینی: “مجله حقوقی دادگستری سال /73شماره‌ی /67پاییز /1388صفحه 145 تا 165 قابلیت اعمال استانداردهای ایزو 9001 در فعالیت قضایی{P1P} نویسنده:ونسانت فرتیه{P2P} مترجم:حامد رحمانیان{P3P} چکیده مشکل کنترل و ارتقاء کیفیت خدمات در دستگاه قضایی و افزایش رضایت شهروندان از عملکرد این دستگاه،مسأله‌ای است که همواره کشورها و نظام‌های مختلف با آن دست به گریبان بوده و برای آن چاره‌اندیشی کرده‌اند. به علاوه،باید متذکر شد که اسلوب‌های کیفیتی برگرفته از استانداردهای ایزو و اجراشده در دادگستری،توجه همسایگان اروپایی ما را نیز به خود جلب کرده است؛سمینار بین المللی پژوهشی با عنوان«مدیریت کیفیت و ارزیابی،مفاهیم و تجربیات برای نظام‌های اروپایی»که در هلند و با همکاری دانشکده‌ی حقوق اتریش و شورای ملی تحقیقات ایتالیا و با مساعدت وزرای دادگستری کشورهای مختلف در ژوئن 2001 برگزار شد و نیز کنفرانس سالانه‌ی گروه اروپایی اداره‌ی عمومی{P4P}، برگزار شده در فنلاند در سپتامبر 2001،نمونه‌های خوبی از این جریان‌اند. عمومیت و کلیت استانداردهای ایزو:امکان انطباق با سیستم قضایی در عبارات ایزو 9000،که اصول اساسی و واژگان مربوط به استاندارد را تعریف می‌کند،لازمه‌ی برقراری یک سیستم مدیریت کیفیت این است که نهادهایی را تعبیه کنیم که مطالبات مشتریان را تحلیل و فرایندهایی که در تولید یک محصول قابل قبول برای مشتری دخیل‌اند،را تعریف را کنترل کنند. سیستم مدیریت کیفیتی که در یک نهاد قضایی اجرا می‌شود و در این کتابچه،توصیف شده، متولیان خود را ملزم می‌کند به: تدوین سیاست‌ها و راه‌بردهایی که بتوانند کارکنان را نسبت به رویکرد کیفی، توجیه کرده و حساسیت آن‌ها را در این زمینه،افزایش دهند؛ درگیر کردن همه‌ی افراد مرتبط با فرایند تصمیم‌سازی(صرف نظر از نقش یا مأموریت آن‌ها)،در تحقق اهداف کیفی.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code