قابلیت اعمال استانداردهای ایزو 9001 در فعالیت قضایی
نویسنده : ونسانت فرتیه ؛ مترجم : رحمانیان، حامد ؛
(22 صفحه – از 145 تا 166 )
خلاصه ماشینی: “مجله حقوقی دادگستری سال /73شمارهی /67پاییز /1388صفحه 145 تا 165 قابلیت اعمال استانداردهای ایزو 9001 در فعالیت قضایی{P1P} نویسنده:ونسانت فرتیه{P2P} مترجم:حامد رحمانیان{P3P} چکیده مشکل کنترل و ارتقاء کیفیت خدمات در دستگاه قضایی و افزایش رضایت شهروندان از عملکرد این دستگاه،مسألهای است که همواره کشورها و نظامهای مختلف با آن دست به گریبان بوده و برای آن چارهاندیشی کردهاند. به علاوه،باید متذکر شد که اسلوبهای کیفیتی برگرفته از استانداردهای ایزو و اجراشده در دادگستری،توجه همسایگان اروپایی ما را نیز به خود جلب کرده است؛سمینار بین المللی پژوهشی با عنوان«مدیریت کیفیت و ارزیابی،مفاهیم و تجربیات برای نظامهای اروپایی»که در هلند و با همکاری دانشکدهی حقوق اتریش و شورای ملی تحقیقات ایتالیا و با مساعدت وزرای دادگستری کشورهای مختلف در ژوئن 2001 برگزار شد و نیز کنفرانس سالانهی گروه اروپایی ادارهی عمومی{P4P}، برگزار شده در فنلاند در سپتامبر 2001،نمونههای خوبی از این جریاناند. عمومیت و کلیت استانداردهای ایزو:امکان انطباق با سیستم قضایی در عبارات ایزو 9000،که اصول اساسی و واژگان مربوط به استاندارد را تعریف میکند،لازمهی برقراری یک سیستم مدیریت کیفیت این است که نهادهایی را تعبیه کنیم که مطالبات مشتریان را تحلیل و فرایندهایی که در تولید یک محصول قابل قبول برای مشتری دخیلاند،را تعریف را کنترل کنند. سیستم مدیریت کیفیتی که در یک نهاد قضایی اجرا میشود و در این کتابچه،توصیف شده، متولیان خود را ملزم میکند به: تدوین سیاستها و راهبردهایی که بتوانند کارکنان را نسبت به رویکرد کیفی، توجیه کرده و حساسیت آنها را در این زمینه،افزایش دهند؛ درگیر کردن همهی افراد مرتبط با فرایند تصمیمسازی(صرف نظر از نقش یا مأموریت آنها)،در تحقق اهداف کیفی.”
آخرین دیدگاهها