مکتب سکوت در حقوق اسلام (تاسیس حقوقی مالا نص فیه)

نویسنده : شریفی، یدالله ؛

(‎9 صفحه – از 194 تا 202 )


خلاصه ماشینی: “) همچنین،سخن نغز و پرمغزی در نهج البلاغهء امیر المؤمنین(ع)،ذکر شده است که‌ صراحة مؤید«سکوت»شارع مقدس و آزادی اراده و مردم می‌باشد: «ان الله افترض علیکم الفرائض و حد لکم حدودا،فلا تعتدوها،و نهاکم عن اشیاء فلا تنتهکوها،و سکت لکم عن اشیاء و لم یدعها نسیانا،فلا تتکلفوها» (همانا خداوند بر عهدهء شما واجبهایی نهاده،آنها را ضایع نکنید،و حدودی برایتان‌ نهاده،از آن نگذارید!و چیزهایی را بر شما نگفته و آن را روی فراموشی وانگذارده،پس خود را درباره آن به رنج نیفکنید7» پیامبر بزرگوار اسلام(ص)نیز می‌فرمایند. مجله حقوقی:اولا-به نظر می‌رسد که بحث در مقوله سکوت قانون(به معنای‌ عام)بحثی تاریخی و تا حدودی پایان یافته باشد و خلاصه آن این است که آیا شارع‌ مقدس در همه زمینه‌های مورد نیاز بشر،قانون وضع کرده است یا موارد مسکوتی هم‌ هست. در این صورت سؤال بعدی این است که این معیار چیست؟ ورود نویسنده محترم در این مقوله می‌توانست راهگشای پاره‌ای از مشکلات قانونی‌ باشد وگرنه بدون تحلیل مسأله و ارائه معیار بر چه اساسی می‌توان سخن«آیت اله‌ شمس الدین را پذیرفت که تبریرات(غیر ثوابت)حتی اگر در فقه هم ذکر شوند حکم‌ شرعی نیستند؟ *** نقد لایحهء مبارزه با پول‌شویی محمد موسوی مقدم‌1 مقدمه علی رغم این که پول‌شویی،2اهمیت و آثار آن سالهاست توجه قانونگذاران‌ کشورهای گوناگون را به خود جلب کرده است و قوانین در مبارزه آن وضع نموده‌اند،و علی رغم این که پول‌شویی در ایران به سبب شرایط خاص،مستلزم توجه ویژه است،اما جز (1)-قاضی دادگستری کرج (2)-پول‌شویی با تطهیر درآمدهای ناشی از جرم برگردان واژهء است که به معنای: «فرآیندی است که برگردان واژهء طی آن منبع اصلی درآمدهای حاصل از اعمال محرمانه،مخفی نگاه داشته‌شده‌ و به این درآمدها جلوه‌ای پاک و حاصل از اعمال قانونی بخشیده می‌شود.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code